14 maart 2016
Leon

Ben: het mooiste merk van Nederland

In 1999 zag het merk Ben het licht en ik was eigenlijk direct verkocht.  Met grote trots vertelde ik begin 2000 dat ik in het nieuwe millenium in de booming telecomindustrie ging werken en ook nog voor dit geweldige bedrijf en merk. Eindelijk een merk dat gewoon doet. Dat praat in een taal die we allemaal begrijpen. Vriendelijk, open, eenvoudig en tegelijk prikkelend en eigengereid. De Robin Hood van de telecomsector.  Na de nodige omzwervingen kwam ik een aantal jaar geleden weer terug bij Ben en ik voel meer dan ooit de trots om voor het mooiste merk van Nederland te werken.

Hou het eenvoudig

Doe maar gewoon, dan doe je gek genoeg, zei mijn moeder vroeger regelmatig.  Nu is het natuurlijk goed om je beste beentje voor te zetten, maar we hebben al snel de neiging onszelf te overschreeuwen. Showing off.  En met merken en bedrijven is het niet anders.  Mijn eerste teksten die ik schreef voor Ben in 2000 werden door de toenmalige communicatie manager regelrecht de prullenbak in gegooid.  Te veel woorden, te grote beloftes, te veel techniek.  Pas toen ik ging schrijven alsof ik het aan mijn moeder vertelde kwamen de eerste goedkeuringen.  Beretrots was ik toen onder de tekst van een door mij geschreven brief stond: de groeten van Ben.

Een doel

Maar goed dat is natuurlijk allemaal vorm. Een schrijfstijl en een mooie primaire kleur maken het merk Ben nog niet het mooiste merk van Nederland. Dat zit uiteindelijk ook in het doel van Ben: Mobiele communicatie technologie toegankelijk maken voor iedereen. Nu kun je natuurlijk zeggen dat Ben daar wel in geslaagd is. Er zijn in Nederland immers meer mobiele abonnementen dan mensen. Maar het doel van Ben is om mensen een bewuste keuze te bieden. Hou het eenvoudig zodat klanten een bewuste keuze kunnen maken over hoeveel geld ze aan mobiele telefonie willen uitgeven in vergelijking met al die andere mooie dingen in het leven.

Ben jezelf

Ben staat dus voor bewustzijn. Ben is natuurlijk niet voor niets een vervoeging van zijn. Ben is er voor iedereen die bewuste keuzes maakt. Bewust leeft. Aii, daar ga ik weer. Deze tekst was waarschijnlijk door de eerste communicatie manager van Ben allang in de vuilnisbak gegooid. En toch wil ik het schrijven, want die onafhankelijkheid en sympathieke tegendraadsheid die Ben uitstraalt, vind ik stoer. Daar herken ik mezelf in. En dus loop ik vol trots rond in mijn Ben trui en vertel ik aan iedereen die het wil horen dat ik voor het mooiste merk van Nederland werk.