24 november 2017
Marc

Ben senior – hoe krijg je je ouders of grootouders mobiel?

Stel dat je geboren bent toen het internet nog moest worden uitgevonden. Of toen er nog geen commerciële zenders waren. Toen 3FM nog niet bestond, de eerste hippie nog gesignaleerd moest worden, the Beatles ruig waren. Het klinkt als een steeds grijzer verleden, maar vele honderdduizenden hebben het nog meegemaakt. En veel van hen begrijpen niets van de mobiele telefoon van nu.

Wat simpel lijkt kan moeilijk zijn

De mobiele telefoon is vanzelfsprekend geworden: altijd bereikbaar zijn of iemand kunnen bellen vinden we normaal. Toch kan lang niet iedereen het. Ik heb m'n lieve moeder - inmiddels behoorlijk op leeftijd - geprobeerd aan een eenvoudige Android telefoon te laten wennen. Nadat ik een aantal keer hetzelfde moest uitleggen wist ik het: zo'n touchscreen is helemaal niet zo eenvoudig als ik denk.

Seniorentelefoon

Dan zijn er nog twee oplossingen: 1. een oude Sony Ericsson of Nokia uit de kast trekken. Goedkoop, maar daarvan is de accu meestal al te oud en zijn de toetsen vaak te klein. Dus: 2. een seniorentelefoon aanschaffen. Mooi is anders, maar ze zijn niet duur. Voor nog geen €40 koop je al een bruikbare telefoon van Emporia bijvoorbeeld, een merk dat gespecialiseerd is in mobiele telefoons voor senioren.

Er zijn meerdere producenten (zoals Doro, Fysic, Profoon en zelfs het bekende Alcatel), en je kan het duurder maken door een wat mooier design te kiezen. Maar je moet het wel héél bont maken wil je boven de €200 uitkomen. Zo´n toestel lijkt al een stuk meer op de huistelefoon dus de bediening is makkelijker uit te leggen.

Basisabonnement, maandelijks opzegbaar

Maar dan ben je er nog niet. Ik dacht eerst dat een eenvoudige prepaid dé ideale oplossing zou zijn – zoveel belt m’n moeder niet – maar de houdbaarheid daarvan is beperkt. Bovendien blijkt het voor de meeste senioren lastig hun beltegoed op te waarderen. Dan laat ze dat dus in een winkel doen, en dat is ook al een keer fout gegaan: wel betaald, maar niet opgewaardeerd...

Dus wat heb ik vandaag besloten te gaan doen? Ik koop een eenvoudig Ben abonnement voor haar. 200 minuten per maand is meer dan genoeg, geen internetbundel (toch al niet echt interessant op zo’n seniorentelefoon) en geen SMS (gebruikt ze niet). Kosten: 4 euro per maand. Nooit meer gedoe met opwaarderen én maandelijks opzegbaar. Ideaal. Ik ga het snel met haar regelen!

BhB