27 oktober 2016
Denise

Ben uit de slaapkamer

Mijn mobiele telefoon is een van de redenen waarom ik niet op tijd ga slapen. In bed stuur ik graag nog wat berichtjes, ga ik alle sociale media af en lees ik het nieuws. Naast dat dit tijd kost is het ook nog eens super slecht voor je. Daarom ben ik een experiment aangegaan en heb ik een week lang geen mobiele telefoon in mijn slaapkamer gehad.

Ik moet je eerlijk bekennen, ik vind het super fijn om in bed nog even met mijn telefoon te liggen. Daarom was het ook lastig om dit experiment aan te gaan. Na een aantal weken uitstellen, is het me toch nog gelukt en ben ik de uitdaging aangegaan. 

Het blauwe licht

Ik heb zelf wat onderzoek gedaan naar de negatieve bijwerkingen van technologie in de slaapkamer. Het is namelijk niet alleen de mobiele telefoon, maar ook de televisie, tablet en laptop die de slaapkamer uit moeten. Het blauwe licht van alle schermen is de kwaaddoener voor je slaap. Als je in een donkere ruimte zit, zoals je slaapkamer in de avond, maakt je lichaam melatonine aan. Dit is een stof die je slaperig maakt. Zodra je op een scherm zoals je mobiele telefoon gaat kijken, gaat je lichaam zich tegen deze stof werken.

Het blauwe licht van je mobiele telefoon is, volgens je hersenen, hetzelfde als de ochtendlicht. Waardoor je hersenen een seintje geven om juist wakker te blijven. Dus zal je minder snel in slaap vallen.

Slapeloos

Lezen op je mobiele telefoon

Doordat je gaat lezen op je mobiele telefoon moeten je hersenen harder werken. Ook kan een ontzettend leuk bericht, of juist een droevig bericht je hersenen aanwakkeren door de emotie die je dan voelt. Want ook voor een gevoel moeten je hersenen nou eenmaal harder werken. Ik had opgezocht welke activiteiten wel goed zijn voor het slapengaan. Hier stond een boek lezen wel in het rijtje. Waarom kan een boek lezen wel, maar lezen op je smartphone niet? Omdat je met het lezen van een boek niet direct het licht in kijkt. Daardoor worden je ogen juist moe en val je sneller in slaap.  Daarnaast is een warm bad/douche, een puzzeltje en een rustige wandeling een goede voorbereiding voor het slapen gaan.

Wat moet je doen?

Eigenlijk moet je minimaal een uur voor het slapengaan niet meer in aanraking komen met het blauwe licht. Ook moet je mobiele telefoon uit je slaapkamer. Tijdens je slaap kan er een berichtje binnenkomen en je scherm oplichten. Ook al ligt je mobiel niet op je voorhoofd, dit lampje kan jou alsnog wakker maken. Daarom moeten de laptop, televisie en je tablet ook de slaapkamer uit.

Mijn ervaringen

En toen ben ik dus zelf de uitdaging aangegaan. Ik heb per werkdag gekeken hoe laat ik op moest staan en een echte wekker klaargezet. Hoeveel slaap je nodig hebt is per persoon verschillend. Uit ervaring weet ik dat ik de gewone 8 uur nodig hebt. Dus bij het wakker worden om 7 uur, moest ik om 11 uur ’s avonds naar bed. Dat betekent dus dat ik vanaf 9 uur geen technologie mocht gebruiken. Het is even afkicken, maar je krijgt er wel wat voor terug. Ik werd in die tijd vrolijk en zelfs voor mijn wekker wakker. Waardoor ik de ochtend kon beginnen met een goede work-out. Ook heb ik gemerkt dat ik minder hoofdpijn had in deze periode.

Apps die je toch nog een klein beetje op weg helpen

Kun jij nou echt niet zonder je mobiele telefoon? Zet dan jouw mobiele telefoon vanaf 9 uur op niet storen. Hierdoor krijg je geen meldingen bij het binnenkrijgen van een berichtje en worden telefoontjes gelijk naar de voicemail doorgeschakeld. Natuurlijk kun je belangrijke mensen in je favorietenlijst zetten zodat zij jou wel kunnen bereiken.

Op IOS-toestellen kun je zelfs je mobiele telefoon op Night Shift zetten. Hierdoor wordt het blauwe scherpe licht vervangen door een rode gloed. Voor Android toestellen moet je hier een aparte app voor downloaden. De twee meest aanbevolen apps voor Android zijn: Bluelight Filter en CF.lumen. Je kunt dan zelf instellen vanaf welke tijd deze stand in moet gaan!

App voorbeeld

Eigenlijk moet je gewoon je mobiele telefoon uit je slaapkamer houden, ik ga er in ieder geval aan werken. Wel wordt dit even afkicken ;).

Ga jij het ook proberen? Ik ben super benieuwd naar jullie ervaringen. Laat me in een reactie hieronder weten wat jij hebt meegemaakt tijdens jouw telefoonloze avonden!

BhB