22 maart 2016
Thamar

De 6 belangrijkste vragen over reparatie beantwoord

Stel je voor dat je op een avond lekker gaat slapen. Je legt je telefoon aan de oplader, je kruipt lekker onder je deken en besluit te gaan genieten van je nachtrust. De volgende ochtend word je wakker, maar niet van je wekker. Deze is namelijk niet afgegaan. Wat is er aan de hand? Je telefoon staat uit en gaat niet meer aan. Je weet bijna zeker dat je de telefoon niet uit hebt gezet. Je voelt een lichte paniek op komen. Zou je telefoon stuk zijn? Kan je het laten repareren? Hoe gaat dit in zijn werk? Help! Geen nood! Voor jou heb ik hieronder de 6 belangrijkste punten voor een reparatie op een rij gezet.

Het kan wel eens gebeuren dat een telefoon er mee ophoudt. De technologie van de telefoons is helaas niet waterdicht. Soms wil er wel eens een foutje insluipen waardoor je telefoon het niet optimaal doet, maar het kan ook zijn dat er een fout in je nieuwe software zit of dat er een heel belangrijk onderdeel van je hardware kapot gaat. Allemaal oorzaken waar jij helemaal niets aan kan doen. Gelukkig kan je dan je telefoon laten maken, maar hoe gaat nou precies in zijn werk?

1.Kan ik het zelf oplossen?

Soms kan het heel simpel zijn! Een foutje in de software kan opgelost worden door een hard reset uit te voeren. Mocht dat niet werken dan kan je je telefoon altijd terug te zetten naar de fabrieksinstellingen. Belangrijk is natuurlijk om eerst een back up te maken. Ik ben namelijk zo wel eens al mijn foto’s kwijtgeraakt van een reis naar Ierland. Soms is alleen opnieuw opstarten al de wonderdoener. Werkt dat niet, lees dan verder wat Ben voor je kan doen.

2.Wat is er precies kapot?

Voordat Ben je telefoon kan gaan repareren, is het natuurlijk belangrijk om te weten wat er precies kapot is. Wat voor melding krijg je? Hoe vaak gebeurt het? Wat doe je als het gebeurt? Deze informatie is waardevol. Zo weet Ben waar de fouten zitten en wat er precies gerepareerd moet worden.

3.Wie repareert mijn telefoon?

De reparatie zal uitgevoerd worden door Dynafix, een partner van Ben. Zij hebben zich gespecialiseerd in het maken van telefoons. Jouw telefoon is daar in goede handen. Het enige wat jij hoeft te doen is je telefoon naar Dynafix sturen, dit kan nadat je contact hebt opgenomen met de klantenservice. Dit kost je helemaal niets. Dynafix zal zich ontfermen over jouw telefoon en onderzoeken waar het defect zit. Mocht het defect buiten je garantie vallen, dan zal Dynafix jou daar ook via de mail over informeren.

4.Hoe lang heb ik garantie?

Als je telefoon door Ben is geleverd, dan heb je 24 maanden garantie op je toestel en 6 maanden garantie op je accessoires, op Apple accesoires heb je 12 maanden garantie. Heb je het toestel ergens anders gekocht? Dan kan je voor een reparatie contact opnemen met de winkel of webwinkel waar je het toestel hebt gekocht. Informeer wel goed naar hun garantievoorwaarden. Deze zijn namelijk niet gelijk aan die van Ben.

Het kan gebeuren dat je telefoon stuk is gegaan omdat je het heel hard hebt gestoten of hebt laten vallen op de tegels in de badkamer. Dat heb ik namelijk wel eens gedaan. Mijn telefoon viel zo van de wastafel op z’n kop op de harde stenen tegels in de badkamer. Met mijn ogen dicht heb ik mijn telefoon opgepakt. Ik opende één oog omdat ik toch wilde weten of mijn telefoon het had overleefd. Helaas. Mijn hele beeldscherm was gebarsten. Ik kon wel huilen. En daar had ik ook nog eens geen garantie op. Balen!

Ongelukjes, zoals bovenstaand voorbeeld, vallen niet onder de garantie. Als je je telefoon in de WC hebt laten vallen en het niet meer doet door waterschade: ook geen garantie. Ook dat heb ik een keer gedaan. Erg handig ben ik niet met mijn telefoons.

Een andere reden waarom je geen garantie zou kunnen hebben, is als je telefoon onder zware druk heeft gestaan. Denk aan een paard wat op een telefoon gaat staan of een auto die over je telefoon heen rijdt. Geloof me: het gebeurt. Helaas kan je dan ook geen aanspraak maken op je garantie. En soms is de garantietermijn gewoon net vervallen. Dat is alleen maar balen.

Je recht op garantie vervalt op het moment dat iemand anders dan Dynafix je telefoon heeft opengemaakt en/of heeft gerepareerd.

5.Hoeveel kost de reparatie?

Een reparatie kan kosteloos zijn, omdat het defect niet jouw schuld is en binnen de garantievoorwaarden van Ben valt. Ben zal eerst je telefoon grondig onderzoeken. Het is natuurlijk voor Ben ook belangrijk om te weten waar de fout vandaan komt en hoe dit kan worden voorkomen. Ben laat alle reparaties uitvoeren door Dynafix, omdat zij heel veel verstand hebben in het repareren van telefoons. Je kan zelf je telefoon op moeten sturen naar Dynafix, als je contact hebt gehad met de klantenservice. Dynafix controleert wat er mis is met je telefoon en bepaalt de reparatie binnen de garantievoorwaarden van Ben valt. Zo niet; dan krijg je een prijsopgave. Als je akkoord gaat met die prijsopgave, zal Dynafix je toestel repareren. Als je het niet eens met bent met de prijsopgave, dan zal Dynafix ook je toestel niet repareren. Wel zullen er onderzoekskosten in rekening gebracht worden, voordat Dynafix je telefoon terug zal sturen. De kosten zijn maximaal 50 euro.

6.Hoe lang ben ik mijn telefoon kwijt?

Dynafix zal zo snel mogelijk je telefoon proberen te repareren. Ben weet namelijk hoe belangrijk je telefoon is. Het is bijna niet meer in te denken dat je niet bereikbaar bent via bellen, sms’en en internet. Ben vindt het daarom erg belangrijk dat je telefoon binnen een redelijke tijd wordt gerepareerd.

Wil je nog meer weten over het reparatieproces of heb je een vraag die niet beantwoord wordt in dit blog? Ben heeft alles uitgebreid voor jou beschreven in een FAQ over je garantie en reparatie. Nog een paar laatste tips van mij aan jou: neem je telefoon niet mee naar de badkamer, laat het niet in de WC vallen en laat er geen auto over rijden. Dan komt het vaak helemaal goed met je garantie.