15 januari 2018
Ben te gast

Digitale schoonmaak in 10 minuten

Kort geleden heb ik een documentaire gekeken, genaamd Minimalism. Nog ironischer is dat ik deze documentaire heb gekeken op Black Friday. Terwijl de rest van de wereld miljarden euro's aan spullen uitgaf was ik ontzettend benieuwd naar het leven van mensen die leven van het minimale. Minimale kleding, minimale spullen, minimaal wonen. Maar waarom was dit zo belangrijk? In de hectische wereld waar we ons in bevinden, met alle prikkels om ons heen, kan het aanvoelen alsof we vastzitten. Ik leerde dat minimalisme een hulpmiddel is dat je kan helpen in het vinden van echte vrijheid. Vrijheid van angst, zorgen, schuld en alle attributen van de consumentenwereld waarin we ons leven hebben opgebouwd.

 

Minimalisme zit hem daarom niet alleen in het verminderen van materialistische spullen maar juist in de waarde die we hechten aan onze spullen en wat dat voor ons betekent. Hoewel het goed is om meteen een grote opruimbeurt te doen, merkte ik zelf dat ik hier niet direct tijd voor had. Één ding wat ik wel heb geleerd in alles wat ik doe: is het leven stap voor stap te nemen. Ik ben begonnen met een groot gedeelte van mijn leven waar ik dagelijks mee te maken heb: Digitaal.

In sommige opzichten denk ik dat het gemakkelijker is om digitale rommel te laten opstapelen dan fysieke rommel. Om te beginnen kost het ons weinig geld, dus we voelen ons er niet slecht over. En omdat het geen ruimte in ons huis inneemt, hoeven we het niet te zien als we de kamers in en uit lopen. Als je echter iemand bent die veel tijd besteedt aan het bekijken van schermen op een computer of mobiele telefoon, dan is het slechts een kwestie van tijd voordat de 'rotzooi' je zult beklemmen.

In de aankomende blogposts pak ik verschillende onderdelen van deze digitale rommel aan en deel ik tips om jouw rommel te verminderen en meer mentale rust te creëren. Elke tip duurt slechts 10 minuten! In deze eerste serie beginnen we met het minimaliseren van onze e-mail:

 

1. Archiveer de e-mails in je inbox  

Open je inbox en verwijder zoveel e-mails als je kunt. Verwijder diegene die je niet nodig hebt en archiveer degene die je wilt bewaren in afzonderlijke mappen. Maak je geen zorgen over de e-mails die je nog steeds moet beantwoorden. Het doel is niet om naar nul in het postvak te gaan; hier gaat het om het opruimen en organiseren. Overweeg alles wat er overblijft als een item uit de takenlijst die je gaat oppakken als je je inbox de volgende keer opent. En als 10 minuten hier te kort voor is, probeer te doen wat je kunt in die tijd. Dit is beter dan helemaal niets doen!

 

2. Afmelden van nieuwsbrieven
Je ontvangt elke dag tientallen reclamemails en nieuwsbrieven. Toen kerst eraan kwam ontsnapte mijn inbox daar ook niet aan en ontvang ik zo'n 10 mailtjes op een dag met de nieuwste aanbiedingen. De cadeautjes die ik kan aanschaffen voor mama, papa, opa en oma, en Fluffy onze kat. Gmail helpt goed in het sorteren van deze e-mails en verplaatst ze naar een afzonderlijke map, genaamd "Reclame". Als je deze functie niet hebt, klik je op het tandwielpictogram en selecteer je "Inbox configureren". Echter, zorgt dit er niet voor dat de e-mails verdwijnen.

Voor het creëren van meer rust is het het beste om je helemaal uit te schrijven van de mailinglijsten. Dit kan handmatig of via een gratis service genaamd Unroll Me. Je inbox wordt gescand op promotionele e-mails en je ontvangt een overzicht van alle mailinglijsten die je gebruikt. Met de optie om je af te melden met één enkele klik. Om meer dan vijf lijsten te annuleren vraagt Unroll Me om een link naar hun service te posten op Facebook of Twitter. Dit is een kleine moeite voor het afmelden van alle e-mails.

 

3. Schakel meldingen uit en stel grenzen in
In plaats van je inbox de controle te laten overnemen moet je je concentreren op het hebben van discipline. De meest productieve mensen controleren hun email vier keer tijdens de werkdag: één keer in de ochtend en elke 2,5 uur daarna. Ik ben begonnen met het uitschakelen van mijn meldingen tijdens het uitvoeren van een taak en zelfs het schrijven van deze blogpost.

Ook is het mogelijk om een afwezigheidsautoreactie in te schakelen wanneer je aan een project werkt of een dag vrij neemt. Het feit dat je niet binnen één uur reageert moet niet betekenen dat je de boodschap niet heb gekregen of dat je binnen 15 minuten reageert. Dit geeft zowel jou als de afzender duidelijkheid en rust. Begin met kleine stapjes door je e-mail te controleren op vaste tijdstippen op een dag.

Ik hoop dat deze tips je een klein stapje verder brengen in jouw reis naar "less is more".
In mijn volgende blogpost neem ik je mee in het opschonen van je social media accounts.

 

Voor meer informatie over minimalisme zie de documentaire Minimalism op Netflix en bekijk www.theminimalists.com/minimalism.

 

Heb jij nog tips om je e-mail op te schonen? Laat ze achter in de reacties!

 

Iets over mijn gastblogger: Hi! Mijn naam is Yasmin, een jonge innovator met een passie voor persoonlijke ontwikkeling. Overdag versterk ik het webcare team bij Ben en in mijn vrije tijd zet ik mij volop in voor mijn eigen onderneming, The University of Life. Daarnaast is dansen mijn grote passie en reis ik graag de wereld over om meer over het leven te ontdekken van verschillende culturen.

DhD