7 december 2015
Vanessa

Mijn nummer behouden, en nu verder?

"Ik heb aangegeven dat ik mijn eigen vertrouwde nummer mee wil nemen, maar wat gaat er nu eigenlijk gebeuren?” “Mijn nummer zal toch niet komen te vervallen?" "Het telefoonnummer heb ik al jaren en ik moet hier op bereikbaar blijven!” Dit zijn de zorgen die klanten hebben. Het is ook een lastig onderwerp en deze blog wil ik gebruiken om hier meer informatie over te geven.

Ik Ben Vanessa als Backoffice medewerker en Content Manager bij Ben zorg ik ervoor dat alle klant vragen zo goed mogelijk worden opgepakt. Ook monitor ik de voortgang om ervoor te zorgen dat alles voor jou als klant zo snel mogelijk wordt geregeld. Tijdens mijn werk kom ik vaak in aanraking met het nummerbehoud proces.

Regels, regels, regels

Toen ik net startte in de telecom business leek nummerbehoud voor mij best een wazig proces. “Waarom moet er zo moeilijk gedaan worden?” Uiteindelijk bleek nummerbehoud helemaal niet lastig te zijn. Het is eigenlijk best recht toe, recht aan. Providers hebben onderling heldere regels afgesproken. Wijkt er iets af, dan kan en mag er geen nummeroverzetting plaatsvinden.

Je wilt je huidige mobiele nummer behouden? Dat kan

Allereerst zal je van mij een simkaart ontvangen met hierop een ander telefoonnummer. Vrees niet, alle nieuwe Ben klanten ontvangen een simkaart met een telefoonnummer. Dat telefoonnummer zal uiteindelijk worden overschreven door je eigen mobiele telefoonnummer.

De verwerkingsprocedure

Voordat de overzetting zover is, zal ik eerst een nummerbehoudverzoek moeten indienen bij je huidige provider. In dit verzoek moet ik precies alle gegevens overnemen zoals je bij hen geregistreerd staat. Zit hier een afwijking in, dan zal je huidige provider de aanvraag afwijzen. Het is daarom erg belangrijk dat ik al deze gegevens volledig en correct van je ontvang. Naast het verzenden van de juiste gegevens (o.a. simkaartnummer, klantnummer, huidig mobiele telefoonnummer, huidige provider) moet ik rekening houden met de minimale contractperiode die je hebt bij je huidige provider. Het is niet dat ik niet wil dat je zo snel mogelijk naar Ben overgezet wordt, maar in het verleden ben je een contract aangegaan met een minimale contract periode en een opzegtermijn. Heb je bij je huidige provider een prepaid simkaart, dan is het opzegtermijn 2 werkdagen. Sta je als een particuliere gebruiker geregistreerd, dan is het 1 maand opzegtermijn. Heb je een zakelijk contract, dan is de opzegtermijn 3 maanden.

Ik heb dit ook niet bedacht, het liefst heb ik ook dat je zo snel mogelijk gebruik kan maken van alle services dat Ben biedt, maar dit is wettelijk vastgelegd. Een regel die wij niet kunnen omzeilen.

Communicatie van de aanvraag

Bij de nummerbehoud aanvraag geef ik een wensdatum mee (wettelijk verplicht opzegtermijn van 2 werkdagen, 1 maand of 3 maanden), alle simkaartgegevens zijn correct. Hoera! Je huidige provider heeft de aanvraag goedgekeurd voor de wensdatum die ik heb meegegeven. Ben zal je hiervan per mail en sms op de hoogte brengen. Ook laat Ben nog een dag voordat je wordt overgezet van zich horen, per sms.

Als één van de gegevens toch niet correct is, of de wensdatum is niet correct, dan wordt de aanvraag door je huidige provider afgewezen. Hiervan wordt je op de hoogte gebracht door Ben per email.

Ik hoop dat je nu een beter beeld hebt bij het proces achter nummerbehoud. Heb je nog een vraag, dan kun je die natuurlijk altijd stellen. Hopelijk mag ik je snel bij Ben verwelkomen!