1 december 2015
Marc

Review: Sony Xperia M4 Aqua - compleet betaalbaar

Op mijn vakantie in Frankrijk kon ik een paar weken aan de slag met de nieuwe Sony Xperia M4 Aqua – en dat was geen straf! Het toestel heeft dezelfde high-end uitstraling als die van Sony’s wat chiquere Z-serie. De achterkant is niet van glas maar plastic, en dat maakt het minder kwetsbaar. Het is ook een licht en handzaam toestel en lekker vlot in gebruik. Het biedt bovendien ruimte voor een micro-SD geheugenkaartje, zodat je zelf kan kiezen hoeveel ruimte je nodig hebt voor foto’s, video’s en muziek.

Headset, 13MP camera, 4G

Over muziek gesproken: Sony levert een leuke headset bij dit toestel, en dat is inmiddels bijzonder in deze prijscategorie – de meeste producenten vinden het blijkbaar iets te prijzig. Ook weet Sony een 13MP camera in het toestel te verwerken, dus je kunt er prima plaatjes mee schieten. Mobiel internet kan bovendien op 4G en dat is echt razendsnel – soms zelfs sneller dan thuis! Maar natuurlijk kan je ook met WiFi aan de slag.

Pocketable en waterdicht!

Het scherm is lekker groot, maar met 5 inch ook weer niet té – de Xperia M4 Aqua zal in de meeste broekzakken passen. Wat ik zelf heel prettig vind is dat ik me geen zorgen hoef te maken als ik onderweg in de stad of op de fiets wordt overvallen door een fikse regenbui – de M4 Aqua kan er tegen. En het is me zelf nog nooit overkomen, maar ook na de beruchte val in de toiletpot zal de M4 Aqua niet verdrinken.

Tot anderhalve meter

De M4 Aqua kan heel goed tegen water, maar tót anderhalve meter en bovendien niet langer dan een half uur. Maar let op: alle klepjes van het toestel moeten goed dicht zijn! Zout water is sowieso funest in verband met de metalen onderdelen, dus je moet deze mobiel weer goed afspoelen als je een keer in zee filmt of fotografeert.

Compleet betaalbaar

Verder vind je in het toestel uiteraard alle applicaties op het gebied van muziek en film die je van een mediabedrijf als Sony mag verwachten. Niet alleen Music om muziek te streamen, maar ook PlayStation om te gamen op je mobiel. Met PlayStation Video kan je films huren of kopen, en PlayMemories tenslotte, is Sony’s cloud voor je foto’s en video’s. Al met al is de Xperia M4 Aqua een compleet en zeker met een Ben abonnement betaalbaar toestel dat vooral jongeren aan zal spreken.