12 oktober 2017
Bianca

Veilig internetbankieren: Kan dat nog wel in deze tijd?

Hoe kun je veilig internetbankieren op je telefoon?

Sinds kort heb ik de app van mijn bank op mijn telefoon. Ik durfde dit heel lang niet aan, omdat ik dacht dat het niet veilig zou zijn. Bij een pinautomaat in de winkel of op straat zorg ik er altijd goed voor dat niemand mijn pincode kan lezen, waarom zou ik dan een app op mijn telefoon hebben waarin ik zo makkelijk bij al mijn bankgegevens kan? Nu heb ik toch de app gedownload en ik wil niet meer zonder, omdat het zo makkelijk is. Ik bestel nieuwe schoenen, klik op iDeal, vervolgens wordt de app geopend, ik vul mijn pincode in (van de app, niet van de bankpas) en voilà mijn nieuwe schoenen zijn besteld. De banken hebben de app’s in principe veilig gemaakt, zij willen natuurlijk ook niet dat je bestolen wordt. Maar er zijn wel zaken van buitenaf die gevaarlijk kunnen zijn. Ik geef je in mijn blog tips om veilig te kunnen internetbankieren op je telefoon.

Een veilig netwerk

Het belangrijkste wat je moet weten is dat je telefoon is verbonden moet zijn aan een veilig netwerk. Dit is sowieso altijd erg belangrijk. Wanneer je op een openbaar WiFi-netwerk aan het internetten bent, kan iemand met kwade bedoelingen in je telefoon meekijken door bepaalde software. En je hoeft geen professionele hacker of crimineel te zijn om dit te kunnen. Ga dus nooit internetbankieren wanneer je op een openbaar netwerk internet. Schakel eerst je WiFi uit en zet je mobiele gegevens aan om in een veilige omgeving te kunnen internetten.

Vertrouw het niet wanneer er om gegevens wordt gevraagd

Criminelen worden steeds brutaler. Ze proberen via allerlei manieren aan je gegevens te komen. Ook al hebben ze op een of andere manier al gegevens van je, ga hier nooit op in. De bank zal je namelijk nooit vragen om je pincode, de code van je app of om je bankpas op te sturen.
Ook neppe e-mails zijn tegenwoordig bijna niet meer van echt te onderscheiden. Het kan ook hierin voorkomen dat er al veel juiste gegevens van je in staan, laat je hierdoor niet beïnvloeden. Check altijd het e-mailadres, meestal zie je al aan het adres dat je het niet kan vertrouwen. Wanneer je fraude vermoed, stuur de mail dan door naar je bank. De meeste banken hebben een e-mailadres waar je deze mails naar door kan sturen. Hieronder een overzicht van e-mailadressen waar je de neppe mail naar door kan sturen:

Rabobank: valse-email@rabobank.nl
ABN AMRO: valse-email@nl.abnamro.com
ING: valse-email@ing.nl
Triodos: valse-email@triodos.nl
Regio Bank: valse-email@regiobank.nl
Knab: valse-email@knab.nl

Oplichting via WhatsApp en sms

Ook via WhatsApp en sms weten de criminelen je te vinden. Zo kun je een bericht krijgen met een betaallink waarin je wordt gevraag €0,01 over te maken. Ook kunnen ze vragen om je app te updaten en vragen ze om je inloggegevens.

Wat kun je doen om veilig te internetbankieren?

  1. Installeer de app van je bank alleen via de Google playstore, de Apple appstore of de Windows store
  2. Geef nooit gegevens weg, zoals je pincode of inloggegevens
  3. Klik nooit op een link in een e-mail, whatsappje of sms die je niet vertrouwt
  4. Neem contact op met je bank wanneer je iets niet vertrouwt

Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen en of jij nog goede tips hebt om veilig te bankieren. Laat het vooral in de reacties hieronder weten.

VhV