9 mei 2016
Bernd

Virtual Reality: een hype of een blijvertje?

Virtual Reality. De nieuwste belofte in een lijst van vele onderwerpen die de wereld in het algemeen en de telecom industrie in het bijzonder voorgoed zullen veranderen. Maar waar hebben we het eigenlijk over? De eerste keer dat ik een VR-bril op mijn hoofd kreeg bevond ik me in een oceaan en zat ik naar een paar, weliswaar levensechte, voorbij komende walvissen te kijken. Aardig, maar na een paar minuten weet je het wel. En de behoefte om terug te kijken en daarna nog eens en nog eens was ver weg. Inmiddels zijn we anderhalf jaar, vele ontwikkelingen en product aankondigingen verder. Dus rijst de vraag: is Virtual Reality een hype of een blijvertje?

Barcelona

De lente. Een keer per jaar heb ik het genoegen om naar Barcelona te mogen afreizen. In februari vindt daar ieder jaar het Mobile World Congres plaats. Alle zichzelf serieus nemende partijen, van klein tot groot, die iets met telecom te maken hebben komen van overal ter wereld bij elkaar. Naast een moordende agenda in een drukke beurshal (ja echt!) is het na een lange dag vaak ook de eerste aanraking met een lente zonnetje. En dat in een van de mooiste steden ter wereld. Het kon slechter.

En daar stond hij dan ineens. Ik zat nog druk in VR-bril te turen terwijl niemand minder dan Mark Zuckerberg zelf rustig de gigantische zaal binnen kwam wandelen. Uit alle windstreken waren we deze dag bij elkaar gekomen om de onthulling van het nieuwste model mobiele telefoon van Samsung, de Galaxy S7, te zien. Maar achteraf ging het gesprek toch vooral over het wonderkind uit de Verenigde Staten. Vreemde actie van Samsung? Integendeel. De meeste details van het nieuwe toestel waren toch al uitgelekt. En verzin maar eens een betere list om Virtual Reality op de kaart te krijgen, in de wetenschap dat 30 miljoen mensen overal ter wereld via een live stream de show aan het volgen zijn.

Virtual Reality bril al beschikbaar voor een tientje!

Voor mij was die ervaring een Barcelona letterlijk en figuurlijk een eye opener. Tuurlijk hoorde ik tot dan veel over virtual reality maar welke plek moest ik de innovatie geven? Hoogste tijd dus dat ik me eens ga verdiepen in wat er zoal te koop is dacht ik.

Om te beginnen bij de hardware. De huidige brillen verschillen behoorlijk in prijs en mogelijkheden. De verschillen worden vooral veroorzaakt door het al dan niet geïntegreerde scherm. In sommige gevallen, zoals bij de genoemde Gear VR van Samsung, plaats je je telefoon in je bril en vormt het zo het scherm voor je VR ervaring. Een interessante instapoptie. Maar als je tijdens het gebruik iets wilt opzoeken op je telefoon zit je wel even gek te kijken.

De kwaliteit van de hardware vooral bepaald door de grootte en kwaliteit van het scherm en de kracht van de gebruikte processor. De meest geavanceerde toestellen, denk aan de Oculus Rift en de HTV Vive gaan je snel boven de 500 euro kosten. Maar er zijn ook goedkopere varianten die het opdoen van ervaring met VR voor een grote groep mensen bereikbaar maken zoals de Gear VR voor 99 euro (zonder telefoon). En bij wijze van stunt heeft Google een kartonnen bril op de markt gebracht die het voor iedereen mogelijk maakt om al voor 10 euro de, vaak letterlijk, oneindige mogelijkheden te verkennen.

Software, games & 360 graden video

Dan zijn er de verschillen in software. Uiteraard heeft Google met Google Cardboard zijn eigen systeem. Cardboard werkt in principe met iedere Android telefoon. Apps kun je op vertrouwde wijze kopen via de Google Play store. Een andere grote jongen is Oculus. Oculus heeft eigen software en ook een eigen winkel waar je apps kunt kopen. Sinds 2014 is Facebook 100% eigenaar van Oculus en daarmee is ook de link naar Mark Zuckerberg snel gelegd. Het is nog best even zoeken naar leuke apps valt mij op. Een beetje rondvragen levert wel wat tips op maar dan heb je het toch al snel over de 3D versie van Temple Run. Daar valt nog wel wat te winnen, maar de potentie is groot, zeker als de grote gaming partijen als Playstation de schouder eronder gaan zetten.

De meeste mensen kennen inmiddels wel de voorbeelden van de virtuele achtbaan. Beschikbare content bereid zich in rap tempo uit: van de makelaar die buitenlandse vakantie huizen wil verkopen  tot het concert dat je streaming en in 3D kunt volgen of later terugkijken. De hoeveelheid filmpjes met 360 graden videos op youtube neemt een enorme vlucht, terwijl meer en meer consumenten met eigen 360 graden camera’s ook zelf content produceren. Content die wel, dat moet gezegd worden, 4x zo zwaar is als reguliere content. Dus opletten als je een mobiel netwerk gebruikt en je je eindeloos verliest in een waanzinnig 3D filmpje.

Een kijkje in de toekomst

Op mijn meest recente vakantie had ik de kans om mijn zoontje van 4 en mijn neefjes en nichtjes de VR-bril te laten testen. Een ongekende strijd barstte voor mijn ogen los over wat, wanneer en hoelang iedereen mocht kijken. Achteraf mag ik blij zijn dat ik het aantal gekochte spelletjes op de VR nog beperkt had gehouden zodat ik hem op een onbewaakt moment weer kon ontvreemden. Anders was ik hem nu nog kwijt geweest.

En Virtual Reality is nog maar de helft van de belofte. Met Hololens heeft Microsoft (zoals eerder Google deed met Google Glass) een bril aangekondigd die Augmented Reality toepast: een soepele mix tussen virtual reality en het echte leven waarmee je informatie en beelden toevoegt aan dingen die je in het werkelijk leven voor je ziet.

Het is dan ook mijn stellige overtuiging dat VR een blijvertje gaat zijn. In 2020 is de verwachting dat er wereldwijd 30 Miljoen toestellen verkocht worden. Ik durf er wel een fles wijn om te verwedden dat dat hoger gaat uitpakken. Het ontwikkelen van 360 graden content gaat gigantisch worden. De mogelijkheden zijn eindeloos en we staan nog maar aan het begin. Of zoals Mark Zuckerberg het in Barcelona zei: op termijn geloof ik dat de Virtual & Augmented Reality de potentie hebben de manier waarop we leven, werken, leren en communiceren op vele manieren enorm te veranderen.

VhV