23 december 2016
Jan

Wat ga ik merken van de verplichtingen van de Wet op het Financieel Toezicht (WFT)?

Binnenkort zal Ben een aantal veranderingen doorvoeren die worden opgelegd door een wettelijke verplichting, de Wet op het Financieel toezicht (WFT). Hierdoor zul je vanaf 1 januari bijvoorbeeld veranderingen zien in hoe Ben communiceert over aanbiedingen, maar er verandert meer door de WFT. In deze blog leg ik je graag uit wat er gaat veranderen en per wanneer.

WFT? AFM? Hoe zit het ook alweer?

“De Hoge Raad oordeelde in juni 2014 dat een 'gratis' telefoon bij een abonnement in feite een koop op afbetaling is en dus valt in de categorie consumentenkrediet. Providers moeten zich daarom vanaf 1 januari 2017 houden aan extra regels, omdat abonnementen met een toestel op afbetaling vallen onder de ‘Wet op het financieel toezicht’ (WFT). De Autoriteit Financiële Markten (AFM) ziet toe op de handhaving hiervan.”

De WFT moet consumenten zoals jij en ik extra transparantie bieden en beschermen tegen een zogenoemde overcreditering – in gewone mensentaal: De WFT zorgt ervoor dat je niet meer kunt lenen dan je kunt betalen. Zo schrijft de WFT voor dat je niet teveel krediet kunt opnemen in verhouding tot je inkomen en vaste lasten, zoals bijvoorbeeld je hypotheek. Omdat het voor Telecombedrijven veel extra administratie met zich meebrengt om te voldoen aan de WFT, heeft de Telecommunicatiesector een gedragscode opgesteld om de hoeveelheid administratie én telecomschulden te voorkomen. Gesprekken hierover tussen de minister van Financiën Jeroen Dijsselbloem en de telecomsector mislukten eerder dit jaar, waardoor Telecommunicatie bedrijven moeten gaan voldoen aan de WFT. Dit gebeurt in 2 stappen, een gedeelte van de verplichtingen gaat in op 1 januari 2017, een ander deel van de verplichtingen gaat in op 1 mei 2017. Deze verplichtingen gelden natuurlijk niet alleen voor Ben maar voor alle Telecombedrijven en Telecomwinkels die een toestel op afbetaling aanbieden.

Vanaf 1 januari: De reclame uitingen van Ben zien er iets anders uit

Voor het verkopen van abonnementen met een telefoon op afbetaling moeten we vanaf 1 januari 2017 een vergunning hebben. Eén van de voorwaarden hiervan is dat we onze reclame-uitingen aanpassen, zo wordt de slogan ‘geld lenen kost geld’ toegevoegd aan onze reclame-uitingen. Ook moeten we in reclame uitingen voor een telefoon op afbetaling een maandbedrag inclusief toestelkrediet noemen en een krediettabel tonen.

Vanaf 1 januari: Ben adviseert je niet over krediet

Bij het afsluiten van een telecomabonnement met toestel op afkoop mag je natuurlijk wel geïnformeerd worden over het krediet, maar mijn collega’s en ik kunnen je niet adviseren over een krediet. Voor het adviseren over krediet moeten speciale opleidingen worden gevolgd. Een hypotheekverkoper heeft bijvoorbeeld zo’n opleiding wél gehad en mag jou dus wel informeren over een hypotheek die past bij jouw financiële situatie.

Vanaf 1 mei: Verplichte inkomenstoets en BKR registratie voor toestelkrediet van 250 en hoger

De verplichtingen die per 1 mei ingaan gelden alleen voor kredietbedragen vanaf 250 euro. Wil je als klant na 1 mei een telefoon op afbetaling waarbij het kredietbedrag 250 euro of meer is? Dan is het verplicht om een zogenaamde Inkomens en Lasten Toets (ILT) af te nemen. Je moet dan als klant je inkomen, gezinssamenstelling en vaste lasten opgeven. Naast deze Inkomens en Lastentoets is het vanaf 1 mei verplicht om bij een krediet van 250 of meer te toetsen bij het Bureau Kredietregistratie (BKR) welke openstaande leningen jij als klant al hebt. Met de gegevens van de ILT en het BKR wordt getoetst of jij als klant voldoende lening capaciteit hebt, of in gewoon Nederlands: of het verantwoord is om het krediet van 250 aan je te verstrekken. Bij een negatief resultaat mag het krediet niet aan je worden verstrekt.

Vanaf 1 mei: Registratie van kredieten van 250 of meer bij BKR

Naast de toetsing op ILT en BKR is er per 1 mei 2017 ook nog de verplichting om kredieten van 250 of meer te registreren bij het BKR. Dat is best een pittige maatregel, want dit kan voor jou als klant betekenen dat je bij het afsluiten van een hypotheek een lagere lening kunt krijgen. Mocht er onverhoopt een betalingsachterstand ontstaan op een krediet van 250 of meer, dan moeten we deze betaalachterstand ook melden bij het BKR.

Wil je geen Inkomens & Lastentoets en BKR toets / registratie?

Zie je de Inkomens & Lastentoets, de BKR toets en de BKR registratie die per 1 mei 2017 verplicht worden niet zitten? Dan is het goed om te weten deze niet van toepassing zijn als je een sim-only abonnement afsluit en ook niet gelden voor telecomabonnementen waarbij het toestel direct volledig betaald wordt of het krediet lager is dan 250 euro.

Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker

Het lijkt allemaal best ingewikkeld wat er gaat veranderen, maar eigenlijk is het best overzichtelijk wat er gaat gebeuren: De wettelijke verplichtingen die op 1 januari ingaan zijn er vooral op gericht je goed en volledig te informeren over het krediet dat je aangaat. De wettelijke verplichtingen die op 1 mei ingaan zijn er op gericht om je te beschermen tegen meer krediet aangaan dan je kunt betalen. Mijn collega’s en ik doen onze uiterste best om deze bij wet verplichte aanpassingen op een voor jou zo duidelijk en makkelijk mogelijke manier door te voeren. Mocht je nog tips voor ons hebben hoe we het nog beter kunnen doen, dan horen we dat natuurlijk graag van je!

WhW