Skip to main content
  • Garantie Mobiele Telefoon /

Telefoon en Simkaart

Garantie Mobiele Telefoon

Hier vind je alles over wat je moet doen wanneer je mobiele telefoon niet naar behoren functioneert.

Defecte mobiele telefoon binnen 8 dagen na levering
Is je mobiele telefoon direct na aankoop defect als gevolg van een fabricagefout of is er sprake van een waarneembaar gebrek, neem dan binnen acht dagen contact op met de Ben Klantenservice. Vergeet niet te melden dat je mobiele telefoon direct na aankoop stuk is gegaan en zorg dat je je aankoopbewijs of eventuele pakbon bij de hand hebt.

Defecte mobiele telefoon 9 of meer dagen na levering
Uiteraard vind ik het heel vervelend als je mobiele telefoon niet functioneert zoals dat zou moeten. In veel gevallen kun je zelf het probleem oplossen. Wat is het probleem waar je tegenaan loopt?

Hieronder vind je een aantal stappen welke je kunt volgen wanneer je mobiele telefoon niet meer oplaadt:

Stap 1: Schakel je mobiele telefoon uit. Haal, als dat kan, de batterij uit je mobiele telefoon en plaats deze weer terug. Zet vervolgens je mobiele telefoon weer aan.

Stap 2: Doe een kruistest. Dit kun je als volgt doen:

  • Gebruik je eigen lader om een andere mobiele telefoon mee op te laden. Werkt dit niet dan ligt het probleem aan je oplader.
  • Gebruik een andere lader en laadt hiermee je mobiele telefoon op. Werkt dit niet, ga dan verder met de volgende stap.

Stap 3: De mogelijkheid bestaat dat het probleem komt door een nieuwe applicatie of bestand op je mobiele telefoon. Verwijder deze applicatie en start je mobiele telefoon opnieuw op.

Stap 4: Controleer of er een software update voor je mobiele telefoon beschikbaar is. Zo ja, voer deze update uit.

Stap 5: Maak een back-up van je mobiele telefoon en doe een fabrieksreset. Hiermee wordt je mobiele telefoon weer teruggezet naar de instellingen die je had toen je de mobiele telefoon hebt aangeschaft.

Stap 6: Wanneer deze bovenstaande punten niet tot een oplossing hebben geleid en je mobiele telefoon valt nog onder de garantie, dan kun je deze ter reparatie aanbieden.

Na een bepaalde tijd, afhankelijk van de instellingen en het gebruik, zal de gebruiksduur van de batterij teruglopen, waardoor je deze vaker moet opladen. Dit is geen fabricagefout, maar dit hangt samen met de techniek die voor batterijen wordt gebruikt. 

Hieronder vind je aantal stappen welke je kunt volgen in het geval dat je batterij snel leeg is:

Stap 1: Schakel je mobiele telefoon uit. Haal, als dat kan, de batterij uit je mobiele telefoon en plaats deze weer terug. Zet vervolgens je mobiele telefoon weer aan. Kun je de batterij niet uit je mobiel telefoon halen? Ga dan door naar stap 3

Stap 2: Doe een kruistest. Dit kun je als volgt doen:

  • Gebruik je eigen batterij om een andere mobiele telefoon mee op te laden. Werkt je batterij? Dan ligt het aan je mobiele telefoon. Plaats de batterij weer terug in je eigen mobiele telefoon en ga door naar de stap 3.
  • Plaats een andere batterij in je mobiele telefoon. Werkt deze batterij naar behoren? Dan is er wellicht iets mis met je batterij. Controleer of deze nog onder de garantie valt. Zo ja, dan wil ik je adviseren je batterij ter reparatie aan te melden.

Stap 3: De mogelijkheid bestaat dat het probleem komt door een nieuwe applicatie of bestand op je mobiele telefoon. Verwijder deze applicatie en start je mobiele telefoon opnieuw op.

Stap 4: Controleer of er een software update voor je mobiele telefoon beschikbaar is. Zo ja, voer deze update uit.

Stap 5: Maak een back-up van je mobiele telefoon en doe een fabrieksreset. Hiermee wordt je mobiele telefoon weer teruggezet naar de instellingen die je had toen je de mobiele telefoon hebt aangeschaft. 

Wanneer deze bovenstaande punten niet tot een oplossing hebben geleid en je mobiele telefoon valt nog onder de garantie, dan kun je deze ter reparatie aanbieden.

Een ongeluk zit in een klein hoekje en voor je het weet valt je mobiele telefoon in het water of op de grond. Deze vorm van schade valt niet onder garantie. Daarom geef ik je graag wat tips wat je kunt doen om schade aan je mobiele telefoon te beperken.

Vochtschade aan je mobiele telefoon 
Laat je mobiele telefoon drogen in een afgesloten bak met ongekookte rijst. De ongekookte rijst absorbeert het vocht. Je mobiele telefoon laten drogen in een magnetron of met een haardroger raad ik ten sterkste af. Laadt je mobiele telefoon nooit op als deze nat is. 

Val en stootschade aan je mobiele telefoon

  • Gebruik een hoesje om een mobiele telefoon te beschermen. Hoe dikker en zachter het materiaal, hoe beter!
  • Stop je mobiele telefoon liever niet in je achterzak. Hiermee voorkom je buigschade en je hebt minder kans dat deze in het toilet valt.
  • Als je je mobiele telefoon toch in je broekzak wilt dragen, draag hem dan met het beeldscherm naar je toe. Zo krijg je minder snel stootschade. 

Wil je mobiele telefoon optimaal beschermen? Klik hier om een hoesje voor je mobiele telefoon in mijn accessoire shop te bestellen.

De garantie van de door mij geleverde (refurbished) mobiele telefoons is als volgt:

  • Mobiele telefoons -> 24 maanden, gerekend vanaf de aankoopdatum
  • Accessoires -> 6 maanden, gerekend vanaf de aankoopdatum
  • Apple accessoires -> 12 maanden, gerekend vanaf de aankoopdatum

Heb je je mobiele telefoon in een andere telefoonwinkel of via een andere website dan www.ben.nl gekocht dan vragen we je om terug te gaan naar de dealer. Deze dealer kan een andere garantie termijn kan hanteren. Klik hier voor meer informatie.

Aanvullende informatie garantie accessoires
Als een door Ben meegeleverde accessoire kapot is, kun je deze via Ben laten repareren. Er zit 6 maanden garantie op een accessoire, op Apple accessoires zit 12 maanden garantie. Het wettelijk herstelrecht van accessoires geldt alléén als de accessoire ook direct is geleverd door Ben. Dit herstelrecht geldt voor de batterij, headset, oplader en het geheugenkaartje (als deze is meegeleverd). Accessoires die buiten het wettelijke herstelrecht vallen, worden niet gerepareerd en of vervangen.

Controleer voordat je je mobiele telefoon ter reparatie aanbiedt of dit onder de garantie valt. De Ben reparatievoorwaarden zijn van toepassing voor alle mobiele telefoons die door Ben zijn geleverd. Als je de mobiele telefoon hebt ontvangen via een ander verkooppunt, dan verzoek ik jou met hen contact op te nemen. De reparatie zal via hen verlopen. Klik hier voor meer informatie.

Ik bied je twee mogelijkheden om je mobiele telefoon aan te melden ter reparatie. 

Zelf doen
Je kunt je mobiele telefoon zelf ter reparatie aanmelden via Dr. Mobile. Wanneer je mobiele telefoon via Dr. mobile aanmeldt dan verloopt het gehele reparatie traject en de communicatie over de status en de afhandeling van de reparatie via deze partner. 

Klantenservice 
Je kunt contact opnemen met de Ben klantenservice

  • Ben zorgt er voor dat je mobiele telefoon eerst wordt onderzocht om de aard van het defect vast te stellen. 
  • Na het onderzoek ontvang je een prijsopgave voor de onderzoekskosten en de reparatie. Pas na jouw akkoord op deze prijsopgave wordt de reparatie aan de mobiele telefoon uitgevoerd en ontvang je de mobiele telefoon gerepareerd retour.
  • Als je geen akkoord geeft, dan ontvang je de mobiele telefoon ongerepareerd retour. Je bent dan wel onderzoekskosten verschuldigd.

 
Er zijn situaties dat de reparatie kosteloos wordt uitgevoerd. Dit gebeurt als uit het vooronderzoek blijkt dat de mobiele telefoon ondeugdelijk was op het moment dat de mobiele telefoon (na aankoop) aan jou is geleverd. Wanneer de mobiele telefoon defect is geraakt door eigen toedoen of nalaten, zoals in de meeste gevallen van vocht-, val-, druk- of stootschade, dan kun je geen aanspraak maken op een kosteloze reparatie van je mobiele telefoon. Ook als de gemiddelde levensduur van de mobiele telefoon (24 maanden na aankoop van je mobiele telefoon) is verstreken, dan kun je geen aanspraak maken op een kosteloze reparatie.
Zie voor meer informatie de Ben reparatievoorwaarden

Wanneer je je mobiele telefoon via Dr. Mobile hebt aangemeld ter reparatie, dan kan het zijn dat het reparatie proces op een andere manier verloopt. Meer informatie vind je op de website van Dr. Mobile.

Zodra ik jouw reparatie heb aangemeld, dan ontvang je een e-mail van Dynafix. In deze mail zijn de aanmeldgegevens vermeld. De status van je reparatie kun je volgen via deze pagina.

Hier wordt gevraagd naar de volgende gegevens:

  • RMA
  • Imei-/serienummer
  • Referentie
  • Postcode

Heb je je mobiele telefoon via Dr. Mobile aangemeld voor reparatie? Klik dan hier om de status te volgen.

Voor vragen kun je Dr. Mobile telefonisch bereiken van maandag t/m vrijdag van 9:00 tot 17:30 uur op telefoonnummer 0900 – 39 62 349 (45ct per minuut)

Ben staat in voor de kwaliteit van haar producten. Nu kan het voorkomen dat je mobiele telefoon toch defect raakt. Geen punt, je kunt de mobiele telefoon bij Ben ter reparatie aanbieden. De reparatievoorwaarden zijn hier te vinden.

Klik hier voor de reparatievoorwaarden van Dr. Mobile.

Als je een mobiele telefoon via de website van Ben hebt gekocht mag je er vanuit gaan dat je mobiele telefoon door Ben is geleverd.

Heb je je mobiele telefoon in een andere telefoonwinkel of via een andere website dan www.ben.nl gekocht dan vragen we je om terug te gaan naar de dealer. Ben wil je er op wijzen dat de garantie- en/of reparatievoorwaarden van deze telefoonwinkels of fabrikanten mogelijk niet overeenkomen met de voorwaarden die Ben hanteert. Vraag van te voren dus goed naar deze voorwaarden, dit voorkomt verrassingen achteraf. 

Daarnaast kun je natuurlijk ook bij de fabrikant terecht om je defecte mobiele telefoon te laten repareren. Mocht je contact willen opnemen met de fabrikant, ga dan naar de website van de fabrikant voor de relevante contactgegevens.

Is dit niet het geval en weet je niet of je mobiele telefoon door Ben is geleverd, neem dan contact op met de Ben klantenservice