Skip to main content
  • Internetinstellingen /

Telefoon en Simkaart

Internetinstellingen

Hier vind je alle informatie over de internetinstellingen op je mobiele telefoon.

Kun je niet internetten met je mobiele telefoon op mijn 4G-netwerk, dan kunnen er een aantal dingen aan de hand zijn. In de meeste gevallen kun je het probleem zelf oplossen. 

Stap 1: Zet je mobiele telefoon even uit- en aan zodat je simkaart opnieuw verbinding maakt met het netwerk.

Stap 2: Herstel de internetinstellingen op je mobiele telefoon. Hoe je dit moet doen, kun je hier terugvinden voor een iPhone. Voor Android mobiele telefoon kun je hier terugvinden hoe je de instellingen kunt resetten.

Stap 3: Controleer of je mobiele telefoon staat ingesteld op 4G. De instellingen voor een iPhone kun je hier vinden. Draait je mobiele telefoon op het besturingssysteem Android klik dan hier

Stap 4: Controleer op mijn dekkingskaart of er mogelijk een storing is op de locatie waar je problemen ervaart. Hier kun je ook controleren hoe de dekking is. Is deze slecht? Je kunt hier gelijk je klacht doorgeven. 

Stap 5: Is je simkaart geblokkeerd?

  • Heb je drie keer een verkeerde pincode ingevoerd? Voer dan de pukcode in.
  • Heb je een andere mobiele telefoon? Mogelijk zit er een simlock op. 
  • Heb je een vervangende simkaart aangevraagd en is deze geactiveerd?
  • Mogelijk is je simkaart geblokkeerd vanwege een betalingsachterstand?
  • Wanneer je nog niet eerder gebruik hebt gemaakt van mobiel internet dan heb je mogelijk MB Pauze aan staan of je hebt mogelijk in het verleden een blokkade voor mobiel internet laten plaatsen. Op Ik Ben kun je MB Pauze uitzetten zodat je gebruik kunt maken van mobiel internet.

Stap 6: Controleer of je simkaart wel in een andere mobiele telefoon werkt door middel van een kruistest. Op deze manier kun je erachter komen of het aan je mobiele telefoon ligt of je simkaart. Werkt je simkaart wel in de andere mobiele telefoon? Dan adviseer ik om een software-update te doen op je mobiele telefoon of een fabrieksreset doen.

Kom je er niet uit? Kijk dan op mijn forum. Of neem contact met mijn klantenservice.

Kun je niet internetten met je mobiele telefoon? Dan kunnen er een aantal dingen aan de hand zijn. In de meeste gevallen kun je het probleem zelf oplossen. 

Stap 1: Zet je mobiele telefoon even uit- en aan zodat je simkaart opnieuw verbinding maakt met het netwerk.

Stap 2: Herstel de internetinstellingen op je mobiele telefoon. Hoe je dit moet doen, kun je hier terugvinden.

Stap 3: Is je simkaart geblokkeerd?

  • Heb je drie keer een verkeerde pincode ingevoerd? Voer dan de pukcode in.
  • Heb je een andere mobiele telefoon? Mogelijk zit er een simlock op. 
  • Heb je een vervangende simkaart aangevraagd en is deze geactiveerd?
  • Mogelijk is je simkaart geblokkeerd vanwege een betalingsachterstand?
  • Wanneer je nog niet eerder gebruik hebt gemaakt van mobiel internet dan heb je mogelijk MB Pauze aan staan of je hebt mogelijk in het verleden een blokkade voor mobiel internet laten plaatsen. Op Ik Ben kun je MB Pauze uitzetten zodat je gebruik kunt maken van mobiel internet.

Stap 4: Controleer op mijn dekkingskaart of er mogelijk een storing is op de locatie waar je problemen ervaart. Hier kun je ook controleren hoe de dekking is. Is deze slecht? Je kunt hier gelijk je klacht doorgeven. 

Stap 5: Controleer of je simkaart wel in een andere mobiele telefoon werkt door middel van een kruistest. Op deze manier kun je erachter komen of het aan je mobiele telefoon ligt of je simkaart. Werkt je simkaart wel in de andere mobiele telefoon? Dan adviseer ik om een software-update te doen op je mobiele telefoon of een fabrieksreset doen.

Kom je er niet uit? Kijk dan op mijn forum. Of neem contact met mijn klantenservice.

Wanneer je mobiel internet wilt gebruiken bij Ben dan is het handig om eerst te controleren of je mobiele telefoon juist is ingesteld. Wanneer dit niet het geval is, dan kun je instellingen heel eenvoudig handmatig toevoegen. Maak je gebruik van een iPhone dan kun je hier de instellingen vinden. Heeft je mobiele telefoon een Android besturingssysteem dan je hier alle informatie vinden.

Algemene instellingen mobiel internet
Profiel naam: Ben internet
Homepage (URL, startpagina): http://www.ben.nl
Naam toegangspunt (APN): internet.ben
Netwerktype: IPv4
Proxy server adres: geen
IP adres apparaat: automatisch
Naam servers: automatisch
Beveiliging (security option): niet beveiligd
IP adres apparaat: automatisch
Verificatie: Normaal
Gebruikersnaam: geen (dus niets invullen)
Vraag om wachtwoord: nee
Wachtwoord: leeg (dus niets invullen)

Wanneer je nieuwe Ben abonnement of de verlenging van je abonnement na 14 januari 2016 is gestart en je hebt geen internetbundel afgesloten, dan is automatisch  MB Pauze actief. Als je toch gebruik wilt maken van mobiel internet dan kun je via Ik Ben MB Pauze gemakkelijk uitzetten. Je betaalt dan 30 ct per MB. 

Heb je een abonnement afgesloten voor 14 januari 2016 dan kan je mobiele telefoon gebruik maken van mobiel internet. De meeste mobiele telefoons doen dit automatisch. Je betaalt dan 30 ct per MB. Wil je geen mobiel internet gebruiken of alleen gebruikmaken van Wi-Fi? Dan kun je heel eenvoudig via Ik Ben MB Pauze aanzetten.

Het is al snel voordeliger om een internetbundel bij je abonnement te nemen dan per MB te betalen. Wil je weten hoeveel MB’s je ongeveer nodig hebt, kijk dan op mijn Ben Datawijzer pagina voor advies. Voor alle mogelijke internetbundels en bijbehorende prijzen kun je kijken op deze pagina.

Je kunt een internetbundel toevoegen aan je abonnement via je Ik Ben pagina of via de Ben App.

Heb je je internetbundel verbruikt of wil je geen gebruik maken van mobiel internet in Nederland of een EU-land? Dan adviseer ik om je toegang tot mobiel internet uit te zetten om onverwachte kosten te voorkomen. Dit kun je doen door via Ik Ben MB Pauze aan te zetten. Zonder bundel of zodra je internetbundel voor 100% is verbruikt, kan je dan geen gebruik meer maken van mobiel internet en maak je dus ook geen onverwachte kosten buiten de internetbundel.

Heb je een internetbundel? Dan kan je vanaf de eerste dag van de volgende maand weer gebruik maken van deze bundel. Als je je MB pauze niet uitzet dan wordt je internet weer uitgezet op het moment dat je 100% hebt verbruikt.

Om gebruik te maken van Wi-Fi, dien je verbinding te maken met je eigen- of openbare Wi-Fi-punt. Zo kun je zonder mobiel internet toch internetten op je mobiele telefoon.

Let op! Als je Wi-Fi verbinding wegvalt, schakelt je mobiele telefoon automatisch over op mobiel internet. Klik dan hier voor mijn tip om dit te voorkomen. Als je niet voor onverwachte kosten wilt komen staan, adviseer ik je MB Pauze aan te zetten via Ik Ben zodat je geen gebruik meer kunt maken van mobiel internet.

Om met je mobiele telefoon online te zijn heb je toegang nodig tot een draadloos netwerk. Wi-Fi is een draadloos netwerk dat wordt aangeboden in openbare gelegenheden zoals stations, bibliotheken, cafés en restaurants. Daar kun je met je mobiele telefoon of tablet inloggen op dat netwerk. Meestal heb je daarvoor een inlogcode nodig. Soms betaal je een klein bedrag, maar steeds meer locaties bieden deze service gratis aan. Veel mensen hebben thuis ook een Wi-Fi verbinding.

Mobiel internet is een draadloos netwerk dat wordt aangeboden door Ben of een andere provider. Het voordeel is dat je overal en altijd online bent en dus niet afhankelijk bent van een Wi-Fi netwerk. Mobiel internet koop je in met een internetbundel. Je neemt een bepaalde hoeveelheid data af in de vorm van MB's. Een internetbundel koop je in op basis van jouw persoonlijke gebruik. Om uit te vinden welke bundel het beste bij je past is het handig om te weten wat je allemaal wilt. Met Ben datawijzer reken je zelf eenvoudig uit hoeveel internet je op je mobiele telefoon nodig hebt.

Met de iPhone update naar iOs 9 heeft Apple een nieuwe functionaliteit geïntroduceerd: Wi-Fi-assistentie. 

Met deze optie schakelt je mobiele telefoon automatisch over naar het mobiele netwerk wanneer de Wi-Fi verbinding niet stabiel genoeg is. Onder Android telefoons is deze optie al langer bekend onder de naam 'Slimme netwerkwissel'.

Deze optie staat na de update automatisch ingeschakeld en kan er voor zorgen dat je mobiele internet bundel sneller op is dan je gewend bent. 

Uitzetten Wi-Fi assistentie
Wanneer je geen gebruik wilt maken van deze optie kun je de optie via de volgende stappen uitzetten:

  • Instellingen 
  • Mobiel netwerk 
  • Vink 'Wi-Fi-assistentie' uit (dit staat helemaal onderin het scherm)