Skip to main content

Bestellen

Nummerbehoud

Hier vind je alles over het overstappen naar Ben met behoud van je eigen mobiele nummer.

Stap 1: Kies tijdens het bestellen van je Ben abonnement voor nummerbehoud en vul de gevraagde gegevens in. Klik hier voor tips hoe je het nummer van je simkaart gemakkelijk terug kunt vinden.

Stap 2: Binnen enkele dagen nadat je Ben abonnement is bezorgd, ontvang je een e-mail waarin ik het verzoek tot nummerbehoudaanvraag bij je huidige aanbieder bevestig. Als je huidige aanbieder dit verzoek tot nummerbehoud goedkeurt, dan wordt je oude abonnement gelijktijdig voor je opgezegd. Je hoeft dat dus niet zelf te doen.

Stap 3: Je ontvangt een e-mail met daarin de datum waarop je mobiele nummer wordt omgezet. Dit bericht herhaal ik per sms één dag voordat ik je mobiele nummer omzet.

Stap 4: Ik zet je mobiele nummer om. Dit merk je wanneer je oude simkaart geen bereik meer heeft. Plaats dan je Ben simkaart in je mobiel telefoon. Tijdens de omzetting ben je gedurende drie tot vijf uur niet bereikbaar. Het kan zo zijn dat de omzetting 24 uur duurt. De omzetting van je mobiele nummer vindt plaats in de ochtend vanaf 8.30 uur. Om contact te maken met het netwerk, raad ik je aan om je mobiele telefoon af en toe uit en aan te zetten. Zodra je mobiele telefoon het Ben netwerk vindt, kun je weer bellen met je vertrouwde mobiele nummer.

Wat gebeurt er met je gegevens?

  • Bij het overzetten van je mobiele nummer komen bewaarde voicemailberichten te vervallen.
  • Ook de gegevens op je oude simkaart komen te vervallen. Klik hier voor mijn tips hoe je de contacten van je oude simkaart naar je nieuwe simkaart kunt kopiëren.

Bij de aanvraag van nummerbehoud kan het voorkomen dat je huidige aanbieder niet in de lijst staat. Wat kan je doen? Klik hier voor de lijst met aanbieders die je als alternatief kan gebruiken voor je nummerbehoud aanvraag.

Als je bij de aanvraag van je Ben abonnement aangeeft dat je je mobiele nummer wilt behouden, doe ik deze aanvraag bij je huidige aanbieder waarmee je nu belt. Deze aanbieder werkt aan nummerbehoud mee als je contractduur en je opzegtermijn zijn verstreken. Je kunt nummerbehoud aanvragen vanaf maximaal 60 dagen voor het einde van je contractduur bij je huidige aanbieder.

Contractduur

Indien je contractduur bij je huidige aanbieder (meestal 1 of 2 jaar) nog niet is verlopen, dan werkt je huidige aanbieder niet mee aan het verzoek tot nummerbehoud. Dit kan in sommige gevallen weken tot maanden duren. Het kan hierdoor voorkomen dat je nog even moet wachten totdat je met Ben kunt gaan bellen. Als je nu al belt met een prepaid kaart kun je in veel gevallen snel overstappen naar Ben.

 

Tip: kijk goed naar de looptijd van je contract bij je huidige aanbieder (meestal 1 of 2 jaar na het afsluiten van je contract). Wanneer de door jouw gewenste datum voor nummerbehoud nog binnen een lopend contract valt, dan zal je huidige aanbieder in de meeste gevallen niet meewerken aan nummerbehoud.

Opzegtermijn

Andere aanbieders hanteren een opzegtermijn van 1 maand na afloop van de eerste contracttermijn (1 of 2 jaar). Dit heeft invloed op het behouden van je mobiele nummer. Het betekent dat op het moment dat je opzegt bij je huidige aanbieder het nog even kan duren voordat je nummerbehoud in gaat. Het is raadzaam om niet zelf je abonnement bij je oude aanbieder op te zeggen, maar dat door Ben te laten doen.

 

Tip: zeg je abonnement niet op zolang je mobiele nummer niet is omgezet. Indien de aanvraag voor het nummerbehoud niet meteen lukt, kan het zo zijn dat je mobiele nummer anders komt te vervallen. Nummerbehoud is dan niet meer mogelijk. Op het moment dat je nummerbehoud is gelukt, wordt je abonnement bij je huidige aanbieder direct voor je opgezegd.

Op Ik Ben vind je de actuele stand van de aanvraag van je nummerbehoud. Hier wordt vermeld of je aanvraag is goedgekeurd of is afgewezen. Per e-mail wordt de goedkeuring nogmaals bevestigd, hier zal ook de datum van overzetting worden vermeld.

Mocht het zo zijn dat je nummerbehoud aanvraag is afgewezen, dan zal je hier ook een e-mail van ontvangen. De reden wordt hier ook in vermeld.

Iedere Ben simkaart is voorzien van een mobiel nummer. Dit mobiele nummer kun je zien op de plastic houder waar je je nieuwe simkaart uitdrukt. Met dit mobiele nummer kan niet worden gebeld, omdat deze niet geactiveerd is. Zodra je nummerbehoud is doorgevoerd zal je simkaart worden geactiveerd met het mobiele nummer dat je hebt opgegeven voor nummerbehoud. Het moment dat je nummer daadwerkelijk is overgezet, is ook het moment dat je kunt gaan bellen.

Nee, je kunt bellen met Ben vanaf het moment dat je mobiele nummer echt is overgezet. Als het zover is, ontvang je een e-mail. Ook je abonnementskosten gaan vanaf dat moment in.

Nadat jij een bestelling hebt geplaatst, zal Ben direct je simkaart en eventueel jouw mobiele telefoon naar je verzenden. Nummerbehoud kan pas aangevraagd worden bij de huidige aanbieder op het moment dat jij de bestelling in ontvangst hebt genomen. Het kan enige tijd duren voordat de nummeroverzetting heeft plaatsgevonden. Ben wil graag dat jij zo snel mogelijk gebruik kunt maken van mijn mobiele diensten en daarom stuur ik jou direct je Ben pakket.

Nummerbehoud in het buitenland is mogelijk, maar hier zijn wel risico’s aan verbonden wat betreft tijdelijke bereikbaarheid. In sommige landen kan het voorkomen dat je bijvoorbeeld één werkdag of langer niet / nauwelijks gebruik kunt maken van je simkaart. Zet altijd je mobiele telefoon een keer uit en aan, als je niet bereikbaar bent.

Als je aanvraag is afgewezen, informeer ik je over de reden en vertel ik je wat je kunt doen om je nummerbehoud aanvraag alsnog goedgekeurd te krijgen. Helaas kan het zo zijn dat je huidige aanbieder je nummer niet vrij kan geven, waardoor nummerbehoud niet plaats kan vinden. Maar ook hier zal ik jou over informeren. Je huidige abonnement wordt niet opgezegd op het moment dat je aanvraag nummerbehoud wordt afgewezen door je huidige aanbieder.

Als je bij de aanvraag van je Ben abonnement aangeeft dat je je nummer wilt behouden, doe ik deze aanvraag bij je huidige aanbieder waarmee je nu belt. Deze aanbieder werkt aan nummerbehoud mee als je contractduur en je opzegtermijn zijn verstreken. Je kunt nummerbehoud aanvragen tot maximaal 60 dagen voor het einde van je contractduur bij je huidige aanbieder.

Prepaid:
Ik zal nummerbehoud voor je aanvragen over twee werkdagen. Het is niet mogelijk om je aanvraag direct over te zetten. Deze twee werkdagen heb ik nodig om jouw verzoek volledig te verwerken. Bij je huidige aanbieder heb je geen einde contractperiode en je hebt ook geen opzegtermijn. 

Abonnement: 
Heb je een abonnement bij je huidige aanbieder, dan dien je wel je volledige contractduur te hebben voldaan. Eén maand voor het einde van je contractperiode kan je al nummerbehoud aanvragen. Je moet altijd rekening houden met een opzegtermijn van 1 maand (30 dagen), ook na het einde van je contractperiode. 

Tip: kijk goed naar de looptijd van je contract bij je huidige aanbieder (meestal 1 of 2 jaar na het afsluiten van je contract). Wanneer de door jouw gewenste datum voor nummerbehoud nog binnen een lopend contract valt, dan zal je huidige aanbieder in de meeste gevallen niet meewerken aan nummerbehoud.

Tip: Als je huidige aanbieder het verzoek tot nummerbehoud van Ben goedkeurt, dan wordt je oude abonnement gelijktijdig voor je opgezegd. Je hoeft dat dus niet zelf te doen. Zeg daarom je abonnement niet op zolang je nummer niet is omgezet. Indien de aanvraag voor het nummerbehoud niet meteen lukt, kan het zo zijn dat je nummer anders komt te vervallen