Skip to main content

Bestellen

Toestelkrediet

Als je tijdens de aanschaf van je abonnement met mobiele telefoon kiest voor een maandelijkse betaling voor je mobiele telefoon, dan heb je vanaf 1 januari 2017 een toestelkrediet. Hieronder kun je alle informatie over de wijzigingen in de Nederlandse telecom markt terugvinden.

Koop je een mobiele telefoon geheel of gedeeltelijk op afbetaling? Als het totaal bedrag van het krediet hoger is dan € 250,00 moet ik vanaf 1 mei 2017 bij nieuwe klanten een Inkomens- en Lastentoets doen.

Welke gegevens vraag ik aan je?

  • Ik vraag naar je gezinssamenstelling. Ben je alleenstaand, woon je samen of ben je getrouwd? En heb je wel of geen kinderen?
  • Ik vraag naar je netto maandinkomen. Zonder extra’s als vakantiegeld, kinderbijslag, zorgtoeslag en andere beloningen. Ook andere verplichtingen trek je af van je netto maandinkomen. Denk aan alimentatie, extra ziektekosten, extra pensioenvoorziening en kinderopvang.
  • Als laatste moet ik vragen naar je maandelijkse woonlasten. Dit is je netto huur (dus minus eventuele huursubsidie) of netto hypotheeklasten (dus incl. belastingteruggave)

Worden mijn gegevens gecontroleerd?
Ik geloof je op je woord. Je hoeft dan ook niet te bewijzen dat de antwoorden juist zijn. Hierin heb je je eigen verantwoordelijkheid. Bovendien zou een onjuiste opgave van je gegevens onverstandig zijn. Dit kan ertoe leiden dat we het volledige kredietbedrag direct bij je opeisen.

Koop je een mobiele telefoon geheel of gedeeltelijk op afbetaling? Als het totaal bedrag van het krediet hoger is dan € 250,00 moet ik vanaf 1 mei 2017 bij nieuwe klanten en bij verlengingen een Inkomens- en Lastentoets doen. Met deze toets controleer ik of je dit krediet kunt af betalen. Daarnaast controleer ik bij Bureau Krediet Registratie (BKR) of je kredieten hebt. En bij afsluiting van het krediet moet ik het krediet laten registreren bij de BKR. Zowel voor nieuwe als voor bestaande klanten controleer ik bij het BKR of er sprake is van een negatieve kredietregistratie. Deze toets en registratie zijn verplicht vanaf 1 mei 2017 voor alle toestelkredieten boven de €250 en bij alle Nederlandse telecom aanbieders.

Er zijn verschillende redenen waarom ik jouw aanvraag kan afwijzen. Hierover informeer ik je altijd per e-mail.

Eén van de redenen kan zijn dat de BKR-toets een negatieve uitslag geeft, dan mag ik de mobiele telefoon niet op afbetaling aanbieden. Je hebt dan 2 opties:

  1. Je kunt de mobiele telefoon in één keer betalen.
  2. Je neemt een Sim Only abonnement zonder mobiele telefoon.

De werking van de BKR toets is door het BKR bepaald en werkt als volgt: Bij het bepalen van je kredietruimte houd ik rekening met 2% van je lopende kredieten. Heb je achterstanden bij BKR? Dan weeg ik dat mee om wel of geen krediet voor je mobiele telefoon te verlenen. Bij toekenning van krediet hoger dan € 250,00 voor je mobiele telefoon registreer ik dit in het BKR-register. Mocht je niet aan de betaalverplichtingen van een bij BKR aangemeld krediet hoger dan € 250,00 voldoen waardoor je vordering wordt overgedragen aan een incassobureau, dan zal ik bij BKR melden dat je in gebreke bent op je betaalverplichting. Dat ben ik wettelijk verplicht.

Ik wil je zoveel mogelijk vrijheid bieden en je dus ook laten kiezen hoeveel je maandelijks wilt betalen voor je mobiele telefoon. Afhankelijk van de acties die ik aanbied op mijn website, kan ik je een aantal opties aanbieden:

  • Alles in één keer: Kies je ervoor je mobiele telefoon in één keer te betalen, dan betaal je maandelijks een lager bedrag voor je abonnement. 
  • Deelbetaling: Kies voor je deze mogelijkheid? Dan ga je een toestelkrediet bij mij aan en betaal je de mobiele telefoon over een periode van 24 maanden af. Daarnaast betaal je bij ontvangst van de mobiele telefoon een deel van de verkoopprijs, hierdoor valt je toestelkrediet lager uit.
  • Helemaal niets vooraf betalen: Kies voor je deze mogelijkheid? Dan betaal je de mobiele telefoon over een periode van 24 maanden af. Je gaat dan wel een toestelkrediet bij mij aan. Het voordeel is dat je maandelijkse kosten overzichtelijk blijven en je hoeft niet aan het begin van je abonnement de totale kosten voor je mobiele telefoon te betalen.

Je bent gewend dat je een abonnement kunt afsluiten in combinatie met een mobiele telefoon. De mobiele telefoon wordt dan vaak in termijnen betaald. De Hoge Raad heeft bepaald dat dit een vorm van krediet is. Betaal je je mobiele telefoon niet direct, maar in maandelijkse termijnen? Dan is dit volgens de wet een ‘overeenkomst van koop op afbetaling’ en ga je bij mij een krediet aan. Vanaf 1 mei 2017 moet ik controleren of ik een krediet aan je mag verstrekken. Dat geldt voor alle Nederlandse telecom aanbieders.

Het bedrag van de mobiele telefoon wordt in 24 maanden voldaan. Na afloop van de 24 termijnen verdwijnt het toestelkrediet van de factuur.

Wanneer je er voor hebt gekozen om je mobiele telefoon in één keer te betalen, dan worden er geen kosten voor mobiele telefoon in rekening gebracht via je factuur.

Bij mij betaal je geen rente. Toch vermeld ik: ‘Let op! Geld Lenen Kost Geld!’. Als je bij mij een toestelkrediet hebt, betaal je hier nooit rente over. Het is altijd 0% rente. Ook reken ik geen administratiekosten of extra kosten voor een toestelkrediet. Toch zie je in mijn reclames de waarschuwings-regel ‘Let op! Geld Lenen Kost Geld!’. Dit is wettelijk zo bepaald. 

Wel is het mogelijk dat er een prijsverschil is in een mobiele telefoon ten opzichte van een andere aanbieder.

Nadat alle termijnen van het toestelkrediet zijn voldaan verdwijnt het toestelkrediet van je factuur. Bij mij betaal je het toestelkrediet altijd in 24 termijnen.

Koop je een mobiele telefoon op krediet van € 250,00 of meer? Dan wordt krediet opgenomen in het BKR-register. Dit is een zogenoemde positieve registratie, ik ben wettelijk verplicht jouw krediet bij BKR te melden. Nadat het krediet is afgelost, meld ik jouw krediet weer af bij BKR. Bij BKR worden de gegevens 5 jaar bewaard.

Wanneer je bij mij een abonnement afsluit en je betaalt je mobiele telefoon in maandelijkse termijnen, dan ga je bij mij een toestelkrediet aan. Als het totaalbedrag van het krediet € 250,00 of meer is dan moet ik vanaf 1 mei 2017 controleren bij Bureau Krediet Registratie (BKR) of je kredieten of betalingsachterstanden hebt. Bij een positieve uitkomst moet ik het krediet laten registreren bij BKR. Deze registratie is verplicht vanaf 1 mei 2017 voor alle toestelkredieten boven de € 250,00 en geldt voor alle Nederlandse telecom aanbieders.

Vanaf 1 mei 2017 houd ik rekening bij het bepalen van je kredietruimte met 2% van je lopende kredieten. Heb je achterstanden bij BKR? Dan weeg ik dat mee om wel of geen krediet voor je mobiele telefoon te verlenen. Bij toekenning van krediet hoger dan € 250,00 voor je mobiele telefoon registreer ik dit in het BKR-register. Mocht je niet aan de betaalverplichtingen van een bij BKR aangemeld krediet hoger dan € 250,00 voldoen waardoor je vordering wordt overgedragen aan een incassobureau, dan zal ik bij BKR melden dat je in gebreke bent op je betaalverplichting. Dat ben ik wettelijk verplicht.

Reken je de mobiele telefoon meteen af? Dan ga je geen krediet bij mij aan. Dit betekent dat ik ook geen Inkomens- en Lastentoets hoeft te doen en je niet aanmeld bij BKR. Ook bij een toestelkrediet onder de €250 neem ik geen inkomens- en lastentoets af.

Vanaf 1 januari 2017 ben ik wettelijk verplicht mijn reclames de waarschuwings-regel: ‘Let op! Geld Lenen Kost Geld!’ te tonen. Als je bij mij een toestelkrediet hebt, betaal je hier nooit rente over. Het is altijd 0% rente. Ook reken ik geen administratiekosten of andere kosten voor een toestelkrediet. 

Vanaf 1 januari 2017 ben ik wettelijk verplicht een krediettabel te tonen bij mijn mobiele telefoon reclames. Hieronder vind je een voorbeeld van een krediettabel:

tabel.jpg
Uitleg kolommen krediettabel

  • Totale toestelkosten: hier wordt de totaal prijs van de mobiele telefoon vermeld.
  • Eenmalige betaling: hier wordt het eenmalig te betalen bedrag bij aflevering van de mobiele telefoon vermeld.
  • Totaal kredietbedrag: dit betreft het maximale krediet bedrag dat de ik aanbied i.c.m. de gekozen mobiele telefoon.
  • Termijn bedrag: dit is het maandelijks te betalen bedrag voor de mobiele telefoon.
  • Duur overeenkomst: het aantal termijnen waarin je het toestelkrediet afbetaalt.
  • Debetrentevoet / JKP: het rente percentage welke over het toestelkrediet wordt berekend. Bij Ben zal dit altijd 0% zijn omdat er geen rente in rekening wordt gebracht.

Ja, het is mogelijk om bij mij meerdere mobiele telefoons in combinatie met een abonnement op krediet te kopen. Bij elk krediet dat hoger is dan € 250,00 moet ik vanaf 1 mei 2017 opnieuw je gegevens controleren met een Inkomens- en Lastentoets en een BKR check.

Je toestelkrediet wordt verstrekt door T-Mobile Netherlands Finance B.V. KvK nr 30.14.65.99 statutair gevestigd te Den Haag en kantoorhoudende aan de Waldorpstraat 60, postbus 16272, 2500 BG, Den Haag. T-Mobile Netherlands Finance BV is een bij de AFM geregistreerde instelling onder nummer 12044333. Onder deze vergunning mag T-Mobile Netherlands Finance BV consumentenkredieten aanbieden. T-Mobile Netherlands Finance B.V. verstrekt geen adviezen met betrekking tot de kredietverlening en verzekeringen. Heb je vragen over je toestelkrediet, neem dan contact op met mijn klantenservice.

Mocht je onverhoopt niet tevreden over het aangeboden toestelkrediet, laat het mij binnen twee maanden nadat je het probleem ontdekt hebt weten. Dit kun je doen door in te loggen op Ik Ben en mijn contactformulier in te vullen. Je kunt hier aangeven of je een vraag wilt stellen of een klacht kenbaar wilt maken.

Wanneer je niet tevreden bent over de afhandeling van jouw klacht dan kun je contact opnemen met:

Stichting Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid)
Postbus 93257
2509 AG Den Haag

Als je geen gebruik wilt maken van deze klachtenbehandelingsmogelijkheid, of als het oordeel van de Kifid voor jou niet bevredigend is, kun je het geschil voorleggen aan de bevoegde rechter.