Skip to main content
  • Verlies, diefstal en ongewenste oproepen /

Telefoon en Simkaart

Verlies, diefstal en ongewenste oproepen

Hier vind je alle informatie over wat te doen bij verlies of diefstal van je simkaart en/of mobiele telefoon. Wanneer je wordt gebeld door ongewenste nummers, dan vind je hier informatie terug over wat je hier tegen kunt doen.

Word je ongewenst gebeld door commerciële bedrijven? Laat je dan registreren op bel-me-niet.nl.

Misschien heb je er al eens van gehoord: Wangiri fraude. Dit is een vorm van misleiding waarbij mensen een gemiste oproep van een buitenlands nummer terugbellen tegen duizelingwekkend hoge kosten. Helaas ziet Ben de afgelopen maanden een stijging in het aantal klanten dat hiermee te maken krijgt. De enige manier om dit te voorkomen is door bij onbekende oproepen uit het buitenland vooral niet terug te bellen. Mijn collega heeft een blog geschreven over deze praktijken inclusief tips hoe je onverwachte kosten kunt voorkomen.

Word je gebeld door een persoon? Dan kan ik de overlast voor je onderzoeken.
Download hiervoor het overlastformulier en stuur het per post naar me toe. In het meldformulier zelf staat meer informatie over wat ik wel en niet kan onderzoeken.

Tegenwoordig kun je met de meeste mobiele telefoons nummers blokkeren. Ook zijn er apps waarmee je bepaalde nummers kunt blokkeren. Voor meer informatie, bekijk de handleiding van je mobiele telefoon. Ik kan helaas geen individuele nummers voor je blokkeren.

De medewerkers van Ben staan je op werkdagen van 9:00 - 17:00 uur graag te woord. Mocht je simkaart verloren of gestolen zijn, dan kun je dat 7 dagen per week, 24 uur per dag, doorgeven via een geautomatiseerd systeem. Bel hiervoor naar de Ben klantenservice via 1200 op je mobiele Ben nummer of via 0900-0401405

Hoe blokkeer ik mijn simkaart?
Als je je simkaart of mobiele telefoon bent verloren of als je mobiele telefoon is gestolen, kun je het beste je simkaart direct laten blokkeren via Ik Ben. Dit is mogelijk 24 uur per dag. Op die manier kan niemand anders op jouw kosten bellen, sms’en of internetten.

Nieuwe simkaart
Wil je meteen een vervangende simkaart bestellen? Dan kun je deze op hetzelfde moment aanvragen via Ik Ben. De kosten voor een vervangende simkaart besteld via Ik Ben zijn € 10,00. Bestel je een vervangende simkaart via mijn klantenservice dan zijn de kosten 15,25.

Hoe blokkeer je de simkaart vanuit het buitenland?
Ben je in het buitenland? En ben je niet in de buurt van een computer met internetverbinding, dan kun je jouw simkaart ook laten blokkeren door te bellen met mijn klantenservice: 0900-0401405 of via +31624001405. Je kunt je simkaart via mijn klantenservice 24 uur per dag laten blokkeren.

Hoe bescherm je je mobiele telefoon tegen diefstal?
Wist je dat er elk half uur een smartphone wordt gestolen? Je kunt je telefoon en gegevens van tevoren tegen diefstal beschermen.

De meeste smartphones hebben een anti-diefstalfunctie waarmee je de mobiele telefoon kunt terugvinden, wissen of blokkeren. Zet de anti-diefstalfunctie aan via je instellingenmenu. Op deze manier maak je je smartphone waardeloos voor dieven. Meer weten of je mobiele telefoon instellen? Kijk op deze pagina.

Meer over BoefProof:

  • Is je smartphone kwijt of gestolen?
  • Anti-diefstalfunctie aangezet?
  • Log dan via internet in op je account. Je kunt vervolgens je mobiele telefoon terugvinden, persoonlijke data wissen of je mobiele telefoon blokkeren.
  • Klik op deze link om meer informatie te vinden over dit onderwerp.

Belangrijk om te weten:

  • Ga niet zelf achter de dief aan.
  • Blokkeer je simkaart via Ik Ben of neem contact op met de Ben klantenservice.
  • Weet je zeker dat je de mobiele telefoon niet meer terug krijgt? Wis dan je persoonlijke data.
  • Let op: het kan zijn dat je batterij sneller leegloopt als je de locatievoorzieningen altijd aan hebt staan.