Uitleg over je factuur
Op deze pagina leg ik uit hoe je factuur in elkaar zit. Soms ziet je factuur er anders uit. Bijvoorbeeld als je je bundel hebt aangepast of als je hebt verlengd. Ook dat leg ik uit hoe het zit.
Je factuur bekijken
Rond de 15e van de maand staat je factuur voor je klaar. Die gaat over de maand ervoor. Ik factureer namelijk achteraf. De factuur van bijvoorbeeld 15 maart gaat over de kosten van februari. Je vindt al je facturen in Ik Ben of in de Ben app.
Je factuur betalen
Ik factureer altijd één maand achteraf. Zo weet je zeker dat je nooit te veel betaalt. Rond de 23e van de maand schrijf ik het bedrag automatisch van je rekening af. Lukt dat niet? Ik leg je uit wat je kunt doen.
De kosten op je factuur
Op je factuur zie je meerdere soorten kosten. Klik op het onderwerp waar je meer informatie over wilt lezen.
Dit zijn de vaste kosten voor de bundels die je hebt gekozen. Zoals:
- je internetbundel
- je min/sms bundel
- je internetsnelheid
- je klantvoordeel (indien je hiervoor bent aangemeld)
- eventuele kortingen
Heb je andere bundels gekozen? Of is je verlenging in een lopende maand gestart? Dan zie je op je factuur kosten voor je oude én je nieuwe bundel. Je betaalt voor elke bundel het aantal dagen dat je die hebt gebruikt.
De datums die achter de bundels staan geven aan wanneer de bundels in rekening gebracht zijn.
Dit zijn kosten buiten je bundel. Bijvoorbeeld als je meer minuten, sms'jes of MB's gebruikt dan je bundel heeft. Of als je iets extra's koopt. Denk aan:
- bellen of sms'en naar het buitenland (vanuit Nederland)
- bellen, sms'en of internetten buiten de EU
- bellen naar servicenummers, zoals 0900-nummers
- een aankoop in de Google Play Store
Goed om te weten: MB Pauze staat standaard aan. Daarmee voorkom je dat je meer internet verbruikt dan in je bundel zit.
Bellen binnen Nederland
Bel je meer minuten dan er in je bundel zit? Dat komt ook op je factuur te staan. Je kunt ook kosten maken als je bundel nog niet op is. Bijvoorbeeld als je belt naar een buitenlands nummer of een servicenummer (zoals een 0900-nummer). Deze kosten betaal je aan de eigenaar van het servicenummer. Dat wordt mestaal aan het begin van het gesprek gezegd.
Wil je precies weten waar de kosten vandaan komen? Kijk dan op je specificatie van je factuur. Die begint op pagina 2.
Sms / Overige aankopen derde partijen
Dit zijn alle sms'jes die buiten je bundel vallen. Of aankopen bij andere partijen. Zoals iets dat je in de Play Store hebt gekocht en via je Ben factuur hebt betaald. Dat zie je dan terug op je factuur.
Bellen / gebeld worden in het buitenland
Bel of internet je buiten de EU? Of word je gebeld? Dan betaal je extra kosten. Ook als je vanuit Nederland naar het buitenland belt.
Op de specificatie (vanaf pagina 2) zie je precies waar de kosten vandaan komen. Soms zie je kosten binnen én buiten je bundel. Dat komt meestal door een toeslag voor bellen en internetten in dat land.
Onder 'Overige kosten' zie je meestal eenmalige kosten. Bijvoorbeeld:
- aanschaf van een MB Extra of Dagpas
- een vervangende simkaart
- een nieuw mobiel nummer
Heb je een mobiele telefoon bij je abonnement? En betaal je die in maandelijkse termijnen? Dan zie je dat terug op je factuur als toestelkrediet.
Heb je het resterende bedrag in één keer afgelost? Dan zie je dat hier ook terug.
Alle bedragen op je factuur zijn inclusief btw.
Gebruik je je abonnement zakelijk? Dan zie je de btw apart op je factuur.
Specificatie van je factuur
Op de andere pagina’s zie je precies wat je hebt verbruikt.
Let op: factuurspecificaties ouder dan 6 maanden kun je niet meer bekijken. Ook kun je deze gegevens niet opnieuw opvragen.
Hier zie je alle geregistreerde gesprekken met je Ben simkaart. Dit gaat over de telefoonnummers die je binnen Nederland hebt gebeld. Bij ieder nummer zie je wanneer het gesprek was, hoelang het gesprek duurde en of het gesprek binnen je bundel viel.
Een gesprek valt buiten je bundel als je belminuten op zijn of als je een betaald servicenummer belt.
Onder de lijst staat het totaal aantal gebelde minuten. Dit kan afwijken van je verbruik. Dat komt omdat ik gesprekken onder de 1 minuut altijd naar boven afrond.
Je ziet hier op welke dagen je je internetbundel hebt gebruikt. En hoeveel MB's je per dag hebt verbruikt. Is je bundel op en toch internet gebruikt? Dan zie je kosten buiten de bundel.
Hier zie je alle gesprekken en sms'jes die ik in het buitenland heb geregistreerd. Per gesprek of sms zie je het nummer dat je hebt gebeld of ge-sms't, de datum en tijd en de duur van het gesprek.
Je ziet ook een kolom kosten binnen/buiten de bundel. Als je in een EU-land bent geweest en je belminuten / sms'jes waren nog niet op, staan de kosten in de eerste kolom. In sommige landen betaal je een toeslag. Bijvoorbeeld in Zwiterserland. Je verbruik gaat dan wel uit je bundel, maar je betaalt er ook extra kosten bij.
Hier zie je je internetgebruik per dag in een EU-land.
In de kolom kosten zie je of het binnen of buiten je bundel valt. Ben je in een EU-land geweest en waren je MB's nog niet op? Dan staan de kosten in de eerste kolom. In sommige landen betaal je een toeslag per MB. Bijvoorbeeld in Zwiterserland. De MB's gaan dan wel uit je bundel, maar je betaalt er ook extra kosten bij. Onderaan de kolom zie je het totaal aantal verbruikte MB's
Hier zie je alle gesprekken en sms'jes die ik buiten de EU heb geregistreerd. Je ziet per gesprek of sms welk nummer je hebt gebeld of ge-sms't, de datum en tijd en de duur van het gesprek.
Je ziet ook een kolom binnen/buiten de bundel. Alle kosten buiten de EU zijn buiten de bundel
Je ziet hier je internetgebruik per dag buiten de EU. Je kunt per dag zien wat de kosten zijn geweest voor het gebruik van je data.
Buiten de EU geldt je internetbundel niet. Daarom zie je al je kosten bij buiten de bundel staan.
Verlengen of aanpassen
Is je verlenging tijdens de lopende maand ingegaan?
Heb je je abonnement tussendoor verlengd? Dan zie je op je factuur twee keer kosten voor je bundel. Je betaalt dan je oude en nieuwe bundel naar verhouding. Dus niet dubbel. Heb je verlengd met een nieuwe mobiele telefoon? Dan breng ik één keer € 8,83 in rekening. Dat is de wettelijke thuiskopieheffing.
Heb je tijdens de lopende maand je bundel aangepast?
Ook dan reken ik je oude en nieuwe bundel naar verhouding. Heb je je bundel verhoogd? Dan gaat de nieuwe bundel meteen in. Op je factuur zie je vanaf wanneer.
Veelgestelde vragen
Je factuur staat rond de 15e van de volgende maand voor je klaar in Ik Ben en in de Ben app.
Voorbeeld: de factuur van 15 maart gaat over de kosten van februari.
Rond de 23e van de maand schrijf ik het bedrag van je rekening af. Dat gaat automatisch. Is dat niet gelukt? Dan lees je in de vraag hieronder wat je kunt doen.
Soms lukt het niet om automatisch af te schrijven. Geen probleem. 7 dagen later probeer ik het nog een keer. Lukt het dan weer niet? Dan stuur ik je een e-mail. Daarin staat hoe je zelf kunt betalen via iDEAL. Je hebt dan 15 dagen om het bedrag alsnog over te maken.
Dat kan gebeuren. Ik denk graag met je mee. Je kunt het openstaande bedrag in delen betalen met een betalingsregeling.
Dit kan als je:
- minstens € 20 open hebt staan
- al minstens 2 facturen hebt betaald
- je abonnement nog actief is
Voldoe je aan deze voorwaarden? Dan zie je de optie om een betalingsregeling aan te vragen vanzelf in Ik Ben of in de Ben app.
Heb je na 15 dagen nog niet betaald? Dan krijg je een aanmaning. Je betaalt dan ook € 15 aan incassokosten. Vanaf dat moment kun je niet meer bellen naar 0909- en 0906-nummers.
Betaal je daarna nóg 7 dagen niet? Dan blokkeer ik je aansluiting. Je kunt dan niet meer bellen, sms’en of internetten.
Let op: is je abonnement gestopt omdat je niet hebt betaald? Dan kun je je aansluiting niet meer activeren. Je mobiele nummer ben je dan kwijt.