Skip to main content

Tips voor gebruik van je mobiel in het buitenland

Om goed voorbereid op reis te gaan is het handig om te controleren welke tarieven ik in rekening breng voor het gebruik van je abonnement in het land waar je naar toe gaat. Klik hier.  voor een overzicht van de zones en de tarieven. Wil je de kosten de baas blijven? Neem dan onderstaande tips door. Vind je hier je antwoord niet? Lees dan mijn veelgestelde vragen. .

Algemeen & Tarieven

Algemeen & Tarieven

Ben of ga je naar het buitenland? Lees dan onderstaande punten door:

  • Vanaf 30 april 2016 gaan de minuten, sms’jes of MB’s binnen Europa (Zone 1) bij mij uit je bundels. Voor iedere verbruikte minuut, sms of MB binnen je bundel breng ik een kleine toeslag buiten de bundel in rekening van 6 ct. Per verzonden sms breng ik 2 ct in rekening. Gebeld worden kost 1 ct per minuut en sms'jes ontvangen blijft gratis.
  • Voor alle tarieven in het buitenland kun je terecht op mijn buitenland tarieven pagina
  • Ik heb een apart telefoonnummer voor mijn klantenservice als je vanuit het buitenland belt. Sla dit nummer op voor het geval je vragen hebt of als je mobiele telefoon onverhoopt gestolen wordt en je het nummer moet blokkeren. Het nummer is +31624001405
  • Vergeet natuurlijk niet om de oplader van je mobiele telefoon mee te nemen en eventueel een internationale stekker.
  • In de bergen of in landelijke gebieden kan de dekking minder goed zijn. Kies eventueel een ander netwerk via de instellingen op je mobiele telefoon.

Mobiel Internet

Mobiel Internet

Hieronder vind je een aantal tips om het maximale uit je internetverbruik in het buitenland te halen:

  • Bezoek zoveel mogelijk mobiele websites. Dat is vaak hetzelfde adres, maar dan met m. of mob. ervoor. Voor het laden van deze sites gebruik je veel minder data. Op je mobiele telefoon kun je instellen dat automatisch de mobiele variant van een website wordt geladen.
  • Schakel de optie om automatisch apps te updaten uit op je mobiele telefoon. Kijk hiervoor in de handleiding van je mobiele telefoon of kijk op deze pagina. Wanneer je mobiele telefoon verbinding maakt met Wi-Fi dan kun je alsnog de apps updaten.
  • Stel je e-mail zo in dat berichten, of in ieder geval grote bestanden, niet automatisch worden opgehaald.
  • Wil je geen kosten maken, zet dan de functie ‘data roaming’ uit op je mobiele telefoon als je in het buitenland bent. Zo voorkom je dat je telefoon ongemerkt terugschakelt naar 3G of 4G als het Wi-Fi signaal niet sterk genoeg is. Kijk hiervoor in de handleiding van je mobiele telefoon of kijk op deze pagina.
  • Wanneer je video’s wilt bekijken, muziek wilt streamen/downloaden en/of foto’s wilt versturen in hoge kwaliteit. Houd er rekening mee dat je hiermee al snel meer mobiel internet verbruikt.
  • Heb je 4G in Nederland aan je abonnement toegevoegd? Controleer dan in de instellingen van je mobiele telefoon of deze optie ook aanstaat. Klik hier om te zien hoe je dit kunt controleren. 

MB Pauze en MB Extra

MB Pauze en MB Extra

Heb een MB Pauze aanstaan? Lees dan de volgende informatie door:

  • Wanneer je 100% van je internetbundel hebt verbruikt, dan betaal je 6 ct per MB buiten je bundel in een EU land. Heb je MB Pauze in Nederland aangezet? Dan wil ik je er op wijzen dat deze optie in het buitenland niet werkt. Wil je helemaal geen kosten maken, zet dan de functie ‘data roaming’ uit op je mobiele telefoon. Kijk hiervoor in de handleiding van je mobiele telefoon of kijk op deze pagina.
  • Kies je ervoor om buiten je internetbundel te internetten in een EU land? Dan betaal je 6 ct per MB. Een MB Extra aanschaffen is niet nodig omdat je zowel binnen als buiten je internetbundel hetzelfde voordelige tarief betaalt per MB. Verblijf je in een land buiten de EU? Klik dan hier voor een overzicht van de tarieven.
  • Kijk voor meer tips om de kosten voor mobiel internet te beperken in het buitenland onder het kopje “Mobiel Internet”

Bellen, sms’en en voicemail

Bellen, sms’en en voicemail

Hier vind je tips waar je rekening mee kunt houden wanneer je in het buitenland wilt bellen en sms’en:

  • Je kunt in het buitenland bellen en sms’en naar buitenlandse nummers nadat de eerste 2 facturen van je nieuwe Ben abonnement zijn betaald. Wel kun je in deze periode bellen en sms’en vanuit het buitenland naar Nederlandse nummers. In het buitenland ben je gewoon bereikbaar voor inkomende gesprekken en ontvangen van sms-berichten. Na het betalen van de eerste 2 facturen kun je in het buitenland ook bellen en sms’en naar buitenlandse nummers. Wil je eerder kunnen bellen en sms’en naar buitenlandse nummers? Klik hier voor wat je dan kunt doen.
  • Je betaalt ook kosten wanneer iemand jou belt in het buitenland.
  • Binnen de EU (zone 1) worden er geen kosten in rekening gebracht wanneer iemand je voicemail inspreekt. Buiten de EU wel. Wanneer je je voicemail wilt beluisteren gelden ook de kosten voor bellen in het buitenland.
  • Spreek je voicemail alvast in Nederland in zodat je hiervoor vanuit het buitenland geen extra kosten maakt.
  • Wanneer je geen kosten wilt maken voor je voicemail, kun je deze het beste in Nederland uitschakelen.
  • Zet in je telefoonboek +31 voor Nederlandse telefoonnummers.

Datalimiet buitenland

Datalimiet buitenland

Hier vind je meer uitleg over het datalimiet in het buitenland. Op deze manier bescherm ik je tegen onverwacht hoge kosten voor internet gebruik in het buitenland:

  • In alle landen behalve Nederland staat bij abonnementen automatisch een limiet ingesteld op mobiel internet van € 15,00. Wanneer je 80% dit limiet bereikt breng ik je hiervan met een sms-bericht van op de hoogte. Heb je 100% van dit limiet bereikt dan wordt je internetverbinding automatisch verbroken. Hiermee voorkom je onverwachte hoge kosten voor het gebruik van mobiel internet. Op de eerste dag van de volgende maand kun je weer voor € 15,00 internetten.
  • Wil je na het bereiken van de maandelijkse limiet tijdens de lopende maand mobiel internet blijven gebruiken? Log dan in op Ik Ben. Hier kun je een verzoek indienen om de blokkade te verwijderen. Dit verzoek wordt binnen twee werkdagen verwerkt.
  • Wanneer je het datalimiet hebt laten verwijderen dan wordt je de volgende keer dat je in het buitenland niet meer geïnformeerd over het datalimiet. Wil je onverwachte kosten voorkomen? Door contact op te nemen met mijn klantenservice, kun je het datalimiet weer laten plaatsen.