Skip to main content

Facturen en Verbruik

Buitenland

Hier vind je alle informatie over het gebruik van je Ben abonnement in het buitenland. Klik hier voor al mijn tips en voor een handig overzicht van de kosten per land.

Goed nieuws! Vanaf 13 juni 2017 kun je in de hele EU bellen en mobiel internetten vanuit je bundel, op dezelfde manier en tegen dezelfde kosten als je dat nu gewend bent binnen Nederland. 

Bellen
Word je gebeld, dan is dit gratis. Wil je bellen? Dan gaan de kosten gewoon uit je bundel. Bel je vanuit Nederland naar een Europees nummer? Dan betaal je 51ct per minuut. De kosten vallen NIET binnen je bundel. 

Sms’en
Verstuur je een sms, dan gaat dit sms’je vanuit je bundel. Wil je vanuit Nederland naar een Europees sms’en? Dan betaal je 25ct per bericht.

Mobiel internet
Als je internetbundel (bijna) is verbruikt, dan kun je net als in Nederland een MB Extra aanschaffen, want je MB Extra werkt vanaf 13 juni ook in de hele EU. Ook kun je MB Pauze aan- of uitzetten. Hierdoor kun je zonder zorgen gebruik maken van je mobiele telefoon in de hele EU.
 
Meer informatie

  • Nog meer tips vind je op deze pagina.
  • Zwitserland valt niet onder de EU. In Zwitserland blijf je een toeslag van 6ct per minuut / MB betalen en 2ct per sms als je een sms bundel hebt toegevoegd aan je abonnement. 
  • Klanten met het oude “Internet Onbeperkt 2008” prijsplan hebben binnen de EU een limiet van 2500 MB per maand en betalen bij overschrijding 1ct per MB.

 

De bel, sms en internet tarieven van Ben zijn afhankelijk van het land waarin je je bevind. Bij Ben zijn alle landen in de wereld verdeeld in vijf zones. Voor alle landen binnen één zone zijn de tarieven gelijk. Per 13 juni 2017 kun je ook in de EU-landen ook gebruik maken van je bel/sms en internetbundel welke je ook in Nederland gebruikt. Kijk op mijn buitenland tarieven pagina en kies het land waarvan je de tarieven wilt weten. 

In steeds meer landen kun je gebruik maken van 4G. In landen waar ik nog geen afspraken heb gemaakt over 4G, maak je automatisch gebruik van het lokale 2G- of 3G-netwerk. Klik hier om de tarieven en de netwerk informatie van het land van je bestemming in te zien.

Heb je 4G in Nederland aan je abonnement toegevoegd? Controleer dan in de instellingen van je mobiele telefoon of deze optie ook aanstaat. Klik hier om te zien hoe je dit kunt controleren. 

Vanaf 13 juni 2017 breng ik in de EU geen extra roamingkosten meer in rekening en zijn de kosten gelijk aan het nationale tarief. Het uitgangspunt van de roaming regulering is om periodiek reizen te ondersteunen maar niet om permanent roaming mogelijk te maken. De Europese Commissie heeft daarom voorzorgsmaatregelen opgesteld voor mobiele aanbieders om onredelijk gebruik te voorkomen. 

Ik kan onredelijk gebruik vaststellen op basis van de verhouding tussen nationaal- en internationaal (roaming) aanwezigheid en verbruik. 

Er is sprake van onredelijk gebruik van de dienst(en) als je gedurende een periode van minimaal vier maanden méér tijd buiten Nederland, maar in de EU doorbrengt en méér verbruik vertoont in de EU dan in Nederland. Elke dag waarop je je aanmeldt op het netwerk van Ben in Nederland geldt als een dag in Nederland.

Klik hier voor alle voorwaarden over Roam like at Home.

Zolang je gebruik maakt van het mobiele netwerk in Nederland en een EU-land, kun je bellen en internetten vanuit je bundel. Bijvoorbeeld als je langs de Europese kust vaart. 

Let op!
Sommige schepen en vliegtuigen hebben ook een eigen mobiel netwerk dat via een satelliet verbinding maakt met de rest van de wereld. Daar kun je dan op volle zee of in een vliegtuig gebruik van maken. Soms gebeurt dat automatisch, omdat jouw mobiele telefoon zelf naar het sterkste signaal zoekt. Maar let op! Deze mobiele dienst valt niet onder de roamingregels.  Gebruik je internet of bel je via deze satelliet, dan kun je een hele hoge rekening krijgen. Want de kosten voor het bellen en het internetten vanaf een schip of vanuit een vliegtuig (zone 4) liggen een stuk hoger!

Wil je voorkomen dat jouw mobiele telefoon automatisch verbinding maakt met een mobiele dienst via een satellietnetwerk? Zet jouw mobiele telefoon dan in de vliegtuigstand.

Wanneer je je in het buitenland bevind en je ervaart problemen met je mobiele internet verbinding dan bied ik je een aantal tips aan om het probleem op te lossen. 

Tip 1: Controleer in je mobiele telefoon of (data) roaming staat geactiveerd, op deze pagina kun je terugvinden hoe je dit kunt controleren.

Tip 2: Zet je mobiele telefoon een keer uit- en aan. Hierdoor maakt de Ben simkaart opnieuw verbinding met het buitenlandse netwerk. Wanneer internetten nog steeds niet mogelijk is zoek dan handmatig naar een netwerk. Op deze pagina kun je terugvinden hoe je dit kunt doen

Tip 3: Controleer of de instellingen correct in je mobiele telefoon staan. Kijk op deze pagina voor de juiste internetinstellingen.

Tip 4: Heb je een sms-bericht van mij ontvangen dat je gebruikslimiet is behaald voor mobiel internet? Indien dit het geval is en je wilt toch gebruik blijven maken van mobiel internet, neem dan contact op met mijn klantenservice om de blokkade te laten verwijderen.

Tip 5: Heb je in Nederland 4G aanstaan maar ontvang je in het buitenland alleen maar 3G? Klik dan hier voor meer informatie.

Wanneer je je in het buitenland bevind en je kunt niet bellen dan bied ik je een aantal tips aan om het probleem op te lossen. 

Tip 1: Wanneer je vanuit het buitenland naar Nederland wilt bellen dan is het belangrijk dat de juiste landcode voor het nummer wordt geplaatst. Je wilt bijvoorbeeld bellen naar 0612345678 dan moet er 0031 of +31 voor het nummer geplaatst worden. Het wordt dan 0031612345678 of +31612345678

Tip 2: Zet je mobiele telefoon een keer uit- en aan. Hierdoor maakt de Ben simkaart opnieuw verbinding met het buitenlandse netwerk. Wanneer bellen nog steeds niet mogelijk is zoek dan handmatig naar een netwerk. Op deze pagina kun je terugvinden hoe je dit kunt doen 

Tip 3: Controleer in je mobiele telefoon of (data) roaming staat geactiveerd, op deze pagina kun je terugvinden hoe je dit kunt controleren.

Tip 4: Controleer of de instellingen correct in je mobiele telefoon staan. Kijk op deze pagina voor de juiste internetinstellingen.

Kun je na het volgen van de tips nog steeds niet bellen? Dan wil ik je adviseren contact op te nemen met de Ben klantenservice.

Ga je naar een van de EU-landen? Dan gaat het verbruik gewoon uit je internetbundel. Heb je MB Pauze aanstaan en is je internetbundel verbruikt? Dan wordt je simkaart automatisch geblokkeerd voor mobiel internet. Als MB Pauze aanstaat heb je in de EU-landen nooit onverwachte buiten bundel kosten voor internet.

Wil je helemaal geen mobiel internet gebruiken of alleen gebruikmaken van Wi-Fi in landen buiten de EU? Dan adviseer ik je om je toegang tot mobiel internet uit te zetten om onverwachte kosten te voorkomen. Op mijn blog kun je nog meer handige tips vinden over het gebruik van je mobiele telefoon in het buitenland.

Uitzetten dataroaming
Wanneer je geen gebruik wilt maken van mobiel internet in het buitenland dan kun je dit voor de meeste iPhones op de volgende manier uitzetten:

  • Instellingen
  • Mobiel netwerk
  • Opties mobiele data
  • Data roaming (de button moet links staan)

Heb je een Android mobiele telefoon, volg dan de volgende stappen:

  • Instellingen
  • Meer netwerken
  • Mobiele netwerken
  • Roaming (het “vinkje” moet op “uit” staan)

Wanneer je de grens overgaat of wanneer je in het buitenland je mobiele telefoon inschakelt, ben ik wettelijk verplicht om je te informeren over de tarieven welke in rekening breng wanneer je gebruik maakt van je Ben simkaart. Klik hier om de tarieven in te zien welke ik rekening breng in het buitenland.

Wanneer je je mobiele telefoon gebruikt op een ander netwerk dan worden de gegevens naar mijn netwerk doorgestuurd zodat ik jouw verbruik kan registreren. Er zit vaak vertraging in het aanleveren van de bel/sms en internet gegevens vanaf een buitenlands netwerk. Soms kan het wel een week duren voordat bel/sms en internetgegevens van een buitenlands netwerk worden ontvangen.

Hierdoor is het voor niet altijd mogelijk om je de meest recente status van je verbruik te laten zien. Klik hier voor meer informatie.

Een mobiel netwerk houdt niet op bij de landgrens. Soms is een signaal van een netwerk over de grens sterker dan het netwerk in Nederland. Jouw mobiele telefoon kan dan automatisch overschakelen op het sterkere, buitenlandse netwerk. 

Wanneer dit gebeurt, dan hoef je je geen zorgen te maken. Vanaf 13 juni 2017 gebruik je in Duitsland en België je abonnement tegen dezelfde voorwaarden als in Nederland.

Wanneer je bent overgestapt van je vorige aanbieder naar Ben met behoud van je mobiele nummer, dan kun je meteen in en naar het buitenland bellen en sms’en.

Had je bij je vorige aanbieder prepaid, ben je zonder behoud van je mobiele nummer overgestapt of is Ben je eerste aanbieder? Dan is het niet mogelijk om naar buitenlandse nummers te bellen en te sms’en vanuit Nederland, tijdens de eerste periode dat je klant bij mij bent. In het buitenland kun je niet bellen en sms’en naar andere landen dan Nederland of het land waar je op dat moment verblijft. Nadat de eerste twee facturen zijn betaald worden deze blokkades automatisch verwijderd.

Je kunt altijd:

  • Bellen en sms’en vanuit het buitenland naar Nederlandse nummers 
  • Gesprekken en sms-berichten ontvangen in het buitenland. 
  • Gebruikmaken van mobiel internet in het buitenland. Ik bescherm je tegen onverwacht hoge kosten voor internetgebruik in het buitenland door middel van een datalimiet. Klik hier voor meer informatie.

Buitenland blokkade eerder verwijderen?
Je bent als Ben klant bereikbaar in het buitenland en kunt Nederlandse telefoonnummers bellen en sms’en in het buitenland. Ook ben je beschermd tegen onverwacht hoge datakosten door een datalimiet in het buitenland. Wil je eerder gebruik maken van alle diensten met je Ben simkaart in en naar het buitenland? 

Heb je een sim only abonnement of een abonnement met mobiele telefoon welke je in één keer hebt betaald bij de aflevering van je abonnement dan wil ik je verzoeken een voorschot van € 100 te betalen. Wanneer je mobiele telefoon van Ben hebt bij je abonnement en deze betaal je in maandelijkse termijnen dan dien je een voorschot van € 200 te betalen. Het bedrag kun je overmaken naar bankrekeningnummer NL61 COBA 0733.9747.75, ten name van Ben. Vermeld altijd je mobiele nummer. Stuur vervolgens een betaalbewijs naar voorschot@ben.nl met als onderwerp “Voorschot buitenland”. Binnen 3 werkdagen zal ik de blokkade verwijderen. 

Door het betalen van dit voorschotbedrag, verwijder ik ook blokkade voor het bellen naar betaalde servicenummers.

 

EU landGa je naar een van de EU-landen? Dan gaat het verbruik gewoon uit je internetbundel. Heb je je internetbundel (bijna) verbruikt? Dan kun je heel gemakkelijk MB Extra aanschaffen waardoor je tegen een voordelig tarief kunt blijven internetten. Buiten de bundel betaal je 10 ct per MB. 

 

Heb je nog een Internet onbeperkt ’08 in je abonnement? Deze is in Nederland onbeperkt en in de EU beperkt tot 2500 MB per kalendermaand. Daarbuiten voor iedere extra MB 1 ct.

Zwitserland
Wanneer je je in Zwitserland bevindt en je hebt een internetbundel dan gaat het verbruik uit deze bundel. Daarnaast breng ik voor iedere verbruikte MB 6 ct in rekening. Buiten de bundel betaal je ook het voordelige tarief van 6 ct. 

Overige landen
Ga je naar een land in de overige zones, dan worden de kosten voor het gebruik voor mobiel internet buiten de bundel in rekening gebracht. Klik hier voor een overzicht van alle tarieven welke in het buitenland gelden.

 

Als Ben klant heb je standaard een datalimiet in het buitenland voor zone 2,3 en 4. Op deze manier bescherm ik je tegen onverwacht hoge kosten voor internet gebruik in het buitenland:
  • In alle landen behalve Nederland en de EU-landen staat bij abonnementen automatisch een limiet ingesteld op mobiel internet van € 60,00. Wanneer je 80% van deze limiet bereikt breng ik je hierover met een sms-bericht op de hoogte. Heb je 100% van dit limiet bereikt dan wordt je internetverbinding automatisch verbroken. Hiermee voorkom je onverwachte hoge kosten voor het gebruik van mobiel internet. Op de eerste dag van de volgende maand geef ik deze limiet weer vrij en kun je weer voor € 60,00 internetten.
  • Wil je na het bereiken van de maandelijkse limiet tijdens de lopende maand mobiel internet blijven gebruiken? Log dan in op Ik Ben. Hier kun je een verzoek indienen om de blokkade te verwijderen. Dit verzoek wordt binnen twee werkdagen verwerkt.
  • Wanneer je deze datalimiet hebt laten verwijderen dan wordt je de volgende keer dat je in het buitenland komt niet meer geïnformeerd over de datalimiet. Wil je onverwachte kosten voorkomen? Door contact op te nemen met mijn klantenservice, kun je de datalimiet weer laten plaatsen.

Wanneer je 80 % en 100% van je bundel hebt verbruikt krijg je van mij een sms. 
Ben je buiten Nederland? Dan kan het soms even duren voordat je mijn waarschuwingssms krijgt. Dat komt omdat ik afhankelijk ben van het netwerk van het land waar je op dat moment bent. Dit netwerk moet de gegevens doorsturen naar mijn netwerk en daar kan vertraging in zitten.

Wil je hoge buitenlandkosten buiten je bundel voorkomen, dan kun je het beste je dataroaming buiten de EU (zone 1) uitzetten en gebruik maken van Wi-Fi.